EDZÉSELMÉLET 8
2010.02.16. 15:01
Kard, lándzsa iskolagyakorlatok
VII. Kard iskolagyakorlatok 1-20, ismétlés és kiegészítés ---------------------------------------------------------------- 54 Egykezes/
VIII. Kard védekező gyakorlat ------------------------------------------------------------------------------------------------ 65 -
VIIII. Lándzsa-bot iskolagyakorlatok 1-25, ismétlés és kiegészítés ----------------------------------------------------- 66
VII. Kard iskolagyakorlatok 1-20, ismétlés és kiegészítés
Kard értelmezése Szerszámfogás magyarázata, célszerűsége
Alapállás és egyensúly magyarázata Az iskolagyakorlatok rendszere, magyarázat
Vívás- mozgás összhangja Lépésgyakorlatok
Ellenőrzés Kard iskolagyakorlatok 1-20-ig
Az ún. fejpajzs alkalmazása és a
fegyver lendítésének módszerei
Egykezes/másfélkezes kard /But/
Hungarian Sword-Fighting . But/
( alap-iskolagyakorlatok )
Az iskolagyakorlatok a Baranta technikai elsajátításának alapgyakorlatai. Egy részük a
fegyveres alapmozgások megtanításában segédkezik /alapállás, alap forgatások, elmozgások,
védőmozgások, fegyverelvételek, ugró testhelyzetek/, egy részük valós harci mozzanat
/akció/ modellezése. Minden Baranta fokozatvizsgához szorosan kapcsolódnak. Az egyes
szintekhez megfelelő számú iskolagyakorlat alkalmazói /készség/ szintű ismerete szükséges.
Az iskolagyakorlatok számozása követhető a Baranta Szövetség által kidolgozott rendszerben,
de más rendszerben összeállított mozgásbázis szerint is. A gyakorlatok mennyiségi
ismeretének azonban egyeznie kell.
Az iskolagyakorlatok elősegítik, hogy a gyakorlásokat végrehajtó barantázók egy
felépített rendszer szerint csiszolják mozgásukat, kombinatív készségüket és elsajátítsák a
fegyver kezeléséhez és az azzal való mozgáshoz feltétlenül szükséges alapismereteket. Az
iskolagyakorlatokat célszerű állandó jelleggel vívópárban /folyamatosan cserélődő/
gyakorolni, mivel az ellenfél mozgási reakcióinak folyamatos érzékelése elősegíti a valós
vívás során az eseményekre történő gyors reagálást.
A gyakorlatok esetében nem a naptári idő a legfontosabb mérőszám, hanem a
végrehajtások száma, minősége és gyorsasága. A gyakorlások során ajánlott képzettebb
vívópárral gyakorolni, mert így lényegesen lerövidül a képzési idő és a hibák azonnali javítása
elősegíti a megfelelő stílus kialakítását. Az egyes elemeket lassan, elemző magyarázattal kell
betanítani, ezután következik a folyamatos végrehajtás. A gyakorlatok megfelelő ismerete
esetén a mozgás gyorsítására, valamint a gyakorlófegyverek súlyának növelésére kell fektetni
a legnagyobb súlyt. Az iskolagyakorlatok többsége magyar táncvívási elemeket tartalmaz. A
mozgás oktatása során először az ún. .Vonalvívás.-t kell oktatni, majd a az .elmozgásosk
öríves. alaplépések rögzítése után a .belső körös. harci szemlélet lépéstechnikáját.
A Barantában a kard alkalmazása során egy 90 cm hosszúságú keményfa bottal
sajátítják el a az egy kezes és a másfél-kezes kard alap mozgatási formáit.
- 54 -
Magyar jellegzetességek:
-A gyakorló kardként funkcionáló bot a testmagasságnak megfelelő 80-90 cm / +5%,
-5%/ hosszúságú, 3-4 cm átmérőjű keményfából /tölgy, bükk, kőris/ készült
harceszköz.
-Az oktatás elején keresztvas nélkül is alkalmazható.
-A magyarságnál az ún. .szerszámfogás. volt elterjedt, ami azt jelenti, hogy (az
oktatás elején már másfél-kezes fogással kezdünk, hogy ki legyen kényszerítve a
testrészek harmonikus mozgása, a másik kéz közelítő helyzete /egykezes
alkalmazásnál/) a jobb kéz a markolatgombhoz, a bal kéz a keresztvashoz van
közelebb. Ennek a fogásformának a más kardfogással rendelkezőkkel szemben
számos előnye van (kiforgatások, ellépések, fegyverelvételek), azonos fogású
ellenfél esetében viszont nincs.
-A vívás halasztó jellegű, ami azt jelenti, hogy egy magasan fejlett védekezési
rendszert felépítve időarányos információt gyűjt az ellenfélről, majd a hibákat
kihasználva támad.
-A vívás során folyamatosan törekednek a vívás-mozgás összhangjánakmegteremtésére. Így biztosítják az ellenfél megfelelő távolságban tartását és a
minimális reagálási időt /a védekezés szempontjából/.
-A védekezés blokkolás és csúsztatás kombinációjára épül, ami a legtöbb esetben az
élhez közelítő helyzetű és a fegyver alsó kétharmadával valósít meg.
-A vívás alaphelyzete 45 fokos döntésű, markolat-köldök elhelyezkedésű, rogyasztott
vállszélességű támadó terpesz.
-A magyarok az egyenes fegyverek használatánál kerülték a kéz nyújtott helyzeteit, a
támadások iránya egyben védő irány is.
-Az ún. .fej-pajzs. rendszert használták, ami a nehezebb eszközök kezelését segítette,
valamint a támadásokat az utolsó pillanatig fenntartott horizontális helyzetekből
indítja.
-Az alkalmazások közben jelentősek a már-már öncélúnak tekinthető virtuóz
forgatások, amelyek a váratlan támadás lehetőségét teremtik meg az ellenfél
megfélemlítése mellett.
-Jelentős szerepe van a kard alkalmazása során a kéz, a láb és a fej /ütés, rúgás,
söprés, fejelés/ kisegítő szerepének.
-A gyalogos /thug/ alkalmazás mellett jelentős szerepe van a kard lovas /ráró/
alkalmazásának is.
VIIII. Lándzsa-bot iskolagyakorlatok 1-25, ismétlés és kiegészítés
Bot- lándzsa értelmezése Fogásformák magyarázata, célszerűsége
Alapállás és egyensúly magyarázata Csúsztatás rendszere
Vívás- mozgás összhangja Lépésgyakorlatok
Ellenőrzés Lándzsa .bot iskolagyakorlatok 1-10-ig
A fegyver lendítésének módszerei
Vívólándzsa-Hosszú bot /But/
/Hungarian Stick-Fighting . But/
( alap-iskolagyakorlatok )
Az iskolagyakorlatok a Baranta technikai elsajátításának alapgyakorlatai. Egy részük a
fegyveres alapmozgások megtanításában segédkezik /alapállás, alap forgatások, elmozgások,
védőmozgások, fegyverelvételek, ugró testhelyzetek/, egy részük valós harci mozzanat
/akció/ modellezése. Minden Baranta fokozatvizsgához szorosan kapcsolódnak. Az egyes
szintekhez megfelelő számú iskolagyakorlat alkalmazói /készség/ szintű ismerete szükséges.
Az iskolagyakorlatok számozása követhető a Baranta Egység által kidolgozott rendszerben,
de más rendszerben összeállított mozgásbázis szerint is. A gyakorlatok mennyiségi
ismeretének azonban egyeznie kell.
Az iskolagyakorlatok elősegítik, hogy a gyakorlásokat végrehajtó barantázók egy
felépített rendszer szerint csiszolják mozgásukat, kombinatív készségüket és elsajátítsák a
fegyver kezeléséhez és az azzal való mozgáshoz feltétlenül szükséges alapismereteket. Az
iskolagyakorlatokat célszerű állandó jelleggel vívópárban /folyamatosan cserélődő/
gyakorolni, mivel az ellenfél mozgási reakcióinak folyamatos érzékelése elősegíti a valós
vívás során az eseményekre történő gyors reagálást.
A gyakorlatok esetében nem a naptári idő a legfontosabb mérőszám, hanem a
végrehajtások száma, minősége és gyorsasága. A gyakorlások során ajánlott képzettebb
vívópárral gyakorolni, mert így lényegesen lerövidül a képzési idő és a hibák azonnali javítása
elősegíti a megfelelő stílus kialakítását. Az egyes elemeket lassan, elemző magyarázattal kell
betanítani, ezután következik a folyamatos végrehajtás. A gyakorlatok megfelelő ismerete
esetén a mozgás gyorsítására, valamint a gyakorlófegyverek súlyának növelésére kell fektetni
a legnagyobb súlyt. Az iskolagyakorlatok többsége magyar táncvívási elemeket tartalmaz. A
mozgás oktatása során először az ún. .Vonalvívás.-t kell oktatni, majd a az .elmozgásosk
öríves. alaplépések rögzítése után a .belső körös. harci szemlélet lépéstechnikáját.
A Barantában a hosszú bot /but/ alkalmazása lényegében megegyezik a vívólándzsa
alkalmazásával. A hegy csak tovább növeli, bővíti a fegyver alkalmazási-technikai
gyakorlatrendszerét. A tradicionális magyar harcművészet egy eszközként kezeli és dolgozza
fel a két fegyvert.
- 66 -
Magyar jellegzetességek:
-A hosszú bot a testmagasságnak megfelelő 160-180 cm / +5%, -5%/ hosszúságú, 34
cm átmérőjű keményfából /tölgy, bükk, kőris/ készült harceszköz.
-A két véget a lándzsa értelmezése szerint hegyes végnek és tompa végnek nevezik.
-Három alapfogást különböztetünk meg: a hármas osztott fogás /Türje fogás/, amely a
zalai, az őrségi, a kunsági, bihari területeken volt használatban, a hátsó vívó fogás
/Pat fogás/, amely a somogyi, drávamenti, hansági, balatoni, szamosközi falvakban
alkalmaztak, valamint a fordító fogás /Hortobágy/ ami a nagykunsági, nyírségi,
felvidéki területeken volt közkedvelt.
-A fegyver valamely végének blokkolására előre készül az alkalmazó. Az első
támadás csak jelzés értékű, ez teremti meg a valódi akció lehetőségét.
-A csúsztató tartás mindhárom fogásnemre jellemző. Így biztosítják az ellenfél
megfelelő távolságban tartását és a minimális reagálási időt /a védekezés
szempontjából/.
-A botokon láncok, vagy akasztó horgok, szíjak /juhászkampó, csörgőbot, pányva/
jelenhetnek meg, ami a pásztorkultúra használati eszközeinek fegyverként való
alkalmazását bizonyítja.
-A támadások alapja a .váltó támadás., ami azt jelenti, hogy a blokkolt vég után a
másik véggel folytatjuk a támadást.
-Az alkalmazások közben jelentősek a már-már öncélúnak tekinthető virtuóz
forgatások, amelyek a váratlan támadás lehetőségét teremtik meg az ellenfél
megfélemlítése mellett.
-Jelentős szerepe van a bot-ládzsa alkalmazása során a kéz, a láb és a fej /ütés, rúgás,
söprés, fejelés/ kisegítő szerepének.
-A gyalogos /thug/ alkalmazás mellett jelentős szerepe van a vívólándzsa lovas /ráró/
alkalmazásának is.
X. Páros vívómozzanat összeállítása
-elemenkénti begyakorlás -összeállítás
-ellenőrzés -javítás
-gyakorlás egészében lassan -gyakorlás egészében folyamatosan gyorsulva
páros vívásmozzanat bemutató
XI. Levezető gyakorlatok
-nyújtások -légzőgyakorlatok
- harci játék
XII. Edzés vége
-sorakozó
-feladatszabás a következő edzésig
-bemutatók, rendezvények, hírek ismertetése
VIII. Kard védekező gyakorlat
- egy fegyverrel előrelépő ellenfél ellen
lassan, irányokat értelmezve
- egy fegyverrel előrelépő ellenfél ellen lassan,
csapó és szúró mozdulatokkal
- egy fegyverrel előrelépő ellenfél ellen
folyamatosan gyorsulva, irányokat
értelmezve
- két fegyverrel előrelépő ellenfél ellen lassan,
irányokat értelmezve
- két fegyverrel előrelépő ellenfél ellen
gyorsan, irányokat értelmezve
- egy fegyverrel előrelépő ellenfél ellen
folyamatosan gyorsulva, váltakozó ritmusban és
lépési formával, irányokat értelmezve
- védekező gyakorlat több ellenfél ellen
lassan
-védekező gyakorlat több ellenfél ellen
folyamatosan gyorsulva
|