EDZÉSVEZETÉSI ELMÉLET 6
2010.02.16. 14:50
Baranta oktatása nem barantásoknak
Az elmúlt időben rengetegszer találkoztam olyan .érdeklődőkkel., akik csak a
fegyveres technikák, vagy csak a pusztakezes technikák felől érdeklődtek. Őket nem érdekelte
.ez a magyarság dolog., ők csupán az általuk .harcművészeti tartalomnak. elismert manuális
képességekkel kívántak foglalkozni. Néha /a Baranta alapítójaként/ megkaptam azt is, hogy
rosszul látom az önálló magyar stílus helyét a világban, mert ez egy sport és ugyan hagyjam
már rá az emberekre, hogy ki mit gondol az ütések, fojtások, találatok és csapások mellé.
Szépen és reménytelenül értelmetlenül hangzik mindez. Ha valaki a magyar ember belső
működésére nem kíváncsi, soha sem tud olyan eredményesen tanulni és alkalmazni a Baranta
összegyűjtött készletéből, mintha ezeket az alapelveket az életvitelébe, cselekvésébe,
közösségi kapcsolatteremtésébe beépíti. A barantás, mint személy a magyar nemzet és
eszmeiség része. Volt aki még kisebb kiterjedésű szegmensekkel próbálkozott. Őt csak a bot,
- 36 -
az íj vagy csak a fokos érdekli. Még reménytelenebb a dolog, mert aki nem képes belátni,
hogy bizonyos fegyvereket csak előzmény-eszközök alkalmazásának elsajátítása után lehet
megtanulni, avval szemben már nemcsak világnézeti, de módszertani problémák is
felmerülnek. ,Ha valakit csak a .külső máz. érdekel, akkor a fegyveres alapgyakorlatok
esetében 1-10, 1-15 elemig tanítsunk. Ezzel hozzájárulunk ahhoz, hogy hagyományőrző
csoportokban csökken a sérülések veszélye. Ezek a csoportok jelentős létszámú fiatallal és
gyermekekkel is foglalkoznak. Nem mindegy, hogy mennyire veszélyes tudásanyagot
közvetítenek. Egy meggondolatlan elhatározás és az életidejük elején járó emberek válhatnak
súlyosan mozgáskorlátozottakká. Az ember azt gondolná, hogy a felnőttek meg csináljanak
azt amit akarnak és felvállalnak. Ez sem ilyen egyszerű. A mai világban egy munkaképességét
vesztett férfi egy egész családot dönthet romba felelőtlenségével. Erre senkinek sincs
szüksége. Bár a Baranta eszmeiségét felvállalni nem akarók más - .világgal. próbálkoznak,
de továbbra is hordozzák magukban /vagy gyerekeikben/ a lehetőséget, hogy ráleljenek a
szerves magyar működés útjára. Minden olyan emberrel szemben felelősségünk van, aki aktív
tagja lehet ennek a műveltségnek. Nem szabad olyan cselekvésekre biztatnunk senkit, amely
jóval meghaladja a testi-, szellemi-, lelki teljesítményeit. A Barantához .emberi és magyarul
eltöltött idő kell.. Az elsajátított tudás, a képességek egymásra épülnek. Ennek a folyamatnak
/főként a magasabb szinteken/ nincsenek kihagyható állomásai. mindezek a hiánya súlyos
sérüléseket vetíthet előre azoknál, akik ehhez még nem nőttek fel. A Baranta korai tartalmai
megfelelő módszerességgel bárkit hozzásegítenek ahhoz, hogy sérülések nélkül induljon el
ezen az úton. Ma a Baranta egyfajta divattá kezd válni. Egyre másra bukkannak fel olyan
csoportosulások, aki barantásnak vallják magukat, miközben soha nem tanultak ilyen
tartalmakat és elképzelésük sincs arról, hogy mit is tartalmazhat ez a mozgásanyag.
Nem attól válik valaki barantássá, hogy annak nyilvánítja magát, hanem attól, hogy
azzá műveli magát. Ehhez idő kell. Kinek több, kinek kevesebb.
Más képzettséggel rendelkező edzők bevonása a Baranta képzésbe
Ez egy nagyon nehéz, szorító probléma, mivel az edzőképzésnek még csak az elején
tartunk. Kevés az edző. Nem tudjuk azt a dinamikát biztosítani a tudásátadásnak, mint, ahogy
azt szeretnénk. Sokszor a legjobb szándékkal érkező embernek pedig nehéz azt mondani,
hogy segítségével lehet, hogy többet fog ártani, mint használni. A verseny-specifikus tudást
birtokló sportolók, hagyományőrzők stb. nehezen látják be, hogy a magyar ember és harcos
felkészültsége teljesen más alapokon nyugszik. Más módszerek, más technikai repertoár és
más célok. Minden példa sántít egy kicsit, de mégis had vegyünk egy egyszerű példát. A
legjobb példa a valóság. Nemrégiben 2-3 csapatunknál is jelentkeztek íjászattal már évtizedek
óta foglalkozó emberek, hogy segítenének a Baranta csapatok tagjainak az íjászat oktatása
során. Szép és becsülendő tett. A probléma azonban az, hogy semmit, vagy csak nagyon
keveset tudnak a Barantában alkalmazott íjászoktatásról. Egy jó íjász lehet, hogy
versenykörülmények között pontosabban és kisebb szórással lő, mint az íjászatot egy
résztevékenységnek felfogó barantás legény. A barantás azonban biztosan testtel fog célozni
és gyorsabban fog lőni. Az íjász, ha lefuttatunk vele 20 kilométert, bedobjuk egy patakba,
kihúzzuk a vízből ugyanazt a céltáblát már el sem fogja találni. A legtöbb sportoló nem esik át
olyan összegző jellegű testi-, lelki-, szellemi felkészítésen, mint amit a Baranta megkövetel.
Erre nincs is szüksége, hiszen az a kicsiny, szabályokkal lekorlátozott sáv -amit az adott
sportág hajlandó tudomásul venni a világból- ezt nem is igényli. A harc az élet része.
Nincsenek leszűkített sávok. Bármi, bármikor megtörténhet. Évtizedek óta foglalkozom
- 37 -
lövészeti felkészítéssel. Eszembe sincs pl. helységharc esetén egy behatoló csoportba
olimpikon lövőket rakni. A harchoz és a sporthoz két teljesen más felkészítés szükséges. Jobb
megvárni, míg ezeket a tartalmakat magam is elsajátítom és tovább tudom adni, mint később
rossz beidegződések miatt tízszer hosszabb időn keresztül tanítani valamit. Addig tanítsunk a
már elsajátított elemekből. A Barantában minden egymásra épül és együttesen hat, ezért lehet
sokkal gyorsabban tanulni. A módszereink évszázadok alatt bevált oktatási technikák. Ha
valaki szemmel célzást és fix pontos lövést tanít egy barantásnak, akkor azt nehéz lesz később
testtel célzás és gyorstöltést tanítani neki. Aki megszokja, hogy az íjász edzés abból áll, hogy
előveszem az íjam és lövök az később nehezen érti majd meg, hogy miért is kell
.megszakadni. egy íjászedzésen, vagy felugorva , megpördülve, gurulva lőni. Többször
előfordult, hogy a Barantában még kevésbé járatos edző más harcművészetekben szerzett
technikai és módszertani ismereteivel próbálta pótolni a lukakat. Tapasztalat. Nem maradnak
meg a fiatalok ezekben a közösségekben. Meg kell változni, meg kell érteni a magyar ember
lényegét, s ebbe már sok idegen elem nem fog .elférni.. Ismertessük meg az ilyen segítőkkel
a Barantát, kezdjen el botozni, ostorozni az .az íjász. és legközelebb küldjük el egy Baranta
íjászképességekkel foglalkozó továbbképzésre. Meg lesz győzve. Ekkor már nagy segítség
lehet a csoport számára és az íjász felkészítés egy részét rá lehet bízni. Nem jó sorrendeket
állítani, de ha megkérdezni, hogy melyek azok a szakemberek, akik a legtöbbet tudnak
segíteni a Baranta edzések során, akkor a birkózókat venném előre /bár a
szabályrendszereikkel egyre jobban teszik tönkre őket, de ez még a felkészítési rendszereiket
nem érte utol/. Kb. húsz- harminc hagyományos fogás elsajátítása után /ez szerencsére nekik
gyorsan megy/ máris bevethetőek. Őket követik a hasonlóan széles eszközrendszerrel
foglalkozó más harcművészetek mesterei és a sor végén az eszközspecialisták és a sportolók
állnak. Fel kell készülni arra, hogy a szakemberhiány miatt kialakult ideiglenes állapotot
bizonyos erők megpróbálják felhasználni arra, hogy meggátolják a Baranta ilyen mérvű
terjedését. A környező stílusokban folyamatosan érkezhetnek jelzések súlyos sérülésekről,
éjjel-nappal orvoshoz járó emberekről, katonai hagyományőrzők mindenfajta végzettség
nélkül tarthatnak foglalkozásokat, bemutatókat, okozhatnak súlyos sérüléseket egymásnak, ha
nálunk ha nem fog történni semmi, akkor is csak velünk fognak foglalkozni. A Baranta
látható. Nem is célja semmilyen illegalitásba vonulás. Ez lesz az a bizonyos fogás, amivel
mindenhol élni akarnak /elfeledkezve arról, hogy 4-5 évig cselgáncsos edzői minősítéssel
tanítottak karate stílusokat hazánkban, mivel az állam ellenállása miatt nagyon nehezen
sikerült a bürokrácián keresztülverni a karate diplomát/. Ilyen esetekben a már meglévő edzői
végzettségekre kell támaszkodni /szövetségi engedély kiadása/ és a felmerült feszültséget a
szkíta erkölcs szabályai szerint kell rendezni. Rövidesen lesz a kellő számú szakember. Ha
akadályoznak bennünket, az vezethet barantázók elvesztéséhez, de ott ahol tiltani próbálják,
pontosan a tiltás miatt alakul ki egy nagymértékű ragaszkodás és elkötelezettség. Az idő .
történetesen- most nekünk dolgozik.
Ikresedés az edzésvezetésben is
Törekedjünk rá, hogy a helyettes- vagy segédedző személyét is megtaláljuk az edző,
vagy csapatvezető mellet. A helyettesítés biztosítja a folyamatos edzést, az együtt
munkálkodás pedig gyorsítja a tanulási-, oktatási folyamatot.
- 38 -
Együttműködés más harcművészetekkel
A Baranta látványos tartalmakkal rendelkezik. Jó edzésvezetés és közösségépítés
mellett néhány év múlva nem fogtok a termekben elférni. Általánosan az a megfigyelés, hogy
a kezdő alkalmakkor nagyon sokan érdeklődnek, majd ennek a viszonylag nagy létszámnak
néhány hónap alatt a jelentős része távozik. Ezután egy rövidebb .holt-idő. következik, majd
megindul a csapat /közösség/ feltöltődése. Időről- időre mennek majd el olyanok, akik nem
ebben látják az életük értelmét, de mindig többen érkeznek. A növekvő tudástartalom és a
közösség erejének, képességeinek megmutatására jó alkalmakat kínálnak a más
harcművészeti stílusok gálái, nyílt napjai, évzárói. Törekedjünk a legépítőbb jellegű
együttműködésre velük. Segítsük, támogassuk programjaikat, ezáltal a helyi harcművészeti
életben erősíthető a Baranta pozíciója. Ma már sokszor nem az a kérdés, hogy kinek hány
danja van, hanem az, hogy ő maga és a tanítványai mire képesek, milyen szellemben
cselekszenek. Egy ütőképes, megfelelő létszámú, megbízhatóan, felelősséggel működő
közösség adja a valódi minősítést. Ma a sporttal és a harcművészetekkel foglalkozók köre
folyamatosan szűkül. Viszonylag kevés stílus mondhatja el magáról, hogy évről- évre nő a
létszáma. Ott ahol a folyamatos növekedés jelen van /a Baranta ilyen/, ott azzal is kell
számolni, hogy a környező településeken dolgozó irányzatok tagjai is .felénk kopnak.. Ennek
nem kell nagy jelentőséget. Ezek egy része szinte .ABC sorrendben. keresgéli a helyét a
különféle stílusok erdejében. Egyszer itt, másszor ott látja a világ értelmét. Kitartása a legtöbb
esetben néhány hónap. Minden helyszínen természetesen rájön arra, hogy nem őbenne, a
stílusban van a hiba és máris jön a következő állomás. Ezzel a jelenséggel az edzők nagy
része teljesen tisztában van. Ha pedig egy korábban más harcművészetekkel foglalkozó
végleg .letáborozik. valamely Baranta vagy más harcművészeti közösség tüzéhez, az csak azt
jelenti, hogy egyre tisztul a világ és egyre többen találják meg a helyüket. Ebben pedig közös
a cél.
- 39 -
Az edzőképzés programja:
Péntek
19.00-ig, Beérkezés , szállásfoglalás
19.00-20.00 Vacsora
20.00-23.00 Baranta elméleti előadás
-a hagyomány szerkezete
-a magyar szerves tudás ismertető jegyei
-a Baranta helye a szerves kultúrában
-a magyar vállalás lényegi elemei
-a barantázó, mint új magyar vezető
-a Baranta közösség működése
-a .terjeszkedés. mibenléte
23.00-24.00 Szabad beszélgetés
24.00 Nap búcsúztató, Takarodó
Szombat
07.00 Ébresztő
07.20 Reggeli .Futáselmélet- és gyakorlat I.
07.50 Napköszöntés
08.00 Reggeli
08.50-10.00 Baranta bemelegítés és koordinációs fejlesztés rendszere
10.05- 11.05 Baranta erőgyakorlatok
11.10- 12.10 Baranta vívás- és harcelmélet gyakorlati megnyilvánulása
12.15-13.30 Vívás iskolagyakorlatok kard-bot 1-60 /technikai elsajátítás/
13.35-14.10 Ebéd
14.20-15.30 Iskolagyakorlatok oktatásának, a fogások elsajátításának és elmélyítésének
hagyományos módszerei
15.35- 16.35 A páros gyakorlások és páros vívógyakorlatok rendszere, a közösségi gyakorlás,
reflexgyakorlatok formái- az elérendő cél
16.40-17.50 Szabad vívás képességek előkészítése, fejlesztése szablyával és bottal
18.00 Vacsora
19.00-20.00 A Baranta edzések felépítésének szerkezete, a képzés céljainak megfogalmazása
20.00-21.00 Baranta együttlétek és a mindennapi élet kapcsolata, a bemutatók szerkezete,
iránymutatása
21.05-22.00 Baranta egyesületek, szakosztályok, csapatok létrehozásának módja,
kapcsolattartás, tudásterjesztés, együttműködés
22.00-23.00 Héjsza és Somogyi kanásztánc gyakorlás
23.00-24.00 Szabad beszélgetés
24.00 Napbúcsúztató, Takarodó
Vasárnap
07.00 Ébresztő
07.20 Reggeli .Futáselmélet- és gyakorlat II..
07.50 Napköszöntés
08.00 Reggeli
- 40 -
08.50-10.00-Baranta pusztakezes fogáskészlet
10.05-11.00 Pusztakezes alkalmazások terhelési és felkészítési rendszere, oktatási módszerek
11.00-12.00 A gyorstöltés íjásztechnika kialakítása és gyakoroltatásának rendszere
12.00 . Ebéd
13.00 Baranta Szövetségi Közgyűlés /akit érint/
Az edzőképzés étkezési és képzési díja 3500 Ft.
Minden résztvevő hozzon magával:
-edzőruhát /több váltást/
-étkészletet
-poharat
-jegyzetfüzetet, tollat- egyéb adatrögzítő eszközt
-gyakorló eszközöket
-rövid és hosszú botot
-íjat
-szabadvívó eszközt, kézvédőt, fejvédőt /ahol van/
-jó magyeri zenét
- 41 -
Baranta edzés . Foglalkozási vázlat
/Példa/
Az edzés előkészítése:
A megelőző edzésen megnevezésre kerül a következő edzés időpontja, tartalma,
alkalmazott eszközei. Kijelölésre kerülnek azok a személyek, akik rész-foglalkozásvezetőként
közreműködnek, valamint egyesületi edzésanyagok és eszközök előkészítői. Fel kell hívni a
figyelmet arra, hogy lehetőség szerint pontosan érkezzen mindenki, hogy 17.00-kor már meg
lehessen kezdeni a munkát, valamint hogy mindenki rendezze a beléptetéssel kapcsolatos
elmaradásait.
Az edzés tartalma:
I. Köszöntés
Létszám ellenőrzése Újoncok bemutatkozása
Az edzésen résztvevők nyilvántartása A foglalkozás anyagának ismertetése
Résztvevők
- 42 -
II. Általános Baranta elmélet
A Baranta mozgásanyaga az alábbi kutatási területekről került összegyűjtésre:
-A mai magyar hagyományokban fellelhető harci mozgásokban (ma is űzött
pusztakezes- és fegyveres (eszközös) pásztorhagyományok.
-A történeti források harci kiképzéssel foglalkozó leírásai.
-A hasonló életmódkultúrával, Magyarországon letelepedett néprészekkel
rendelkező nomád-, félnomád népek testkultúra ma is élő hagyományai
-Régi szabályleírások
-Fegyveres- és eszközös táncaink mozgásanyaga.
-A néphagyományok, a néprajz rejtett elemeinek kutatása (népi legendák, mesék,
szólások, elbeszélések, mondák, a paraszti eszközhasználat emlékei, népi
versengések).
-Ősi jellegű gyermekjátékaink kutatása.
-A gyakorlati régészet eredményei, következtetései.
-A korabeli-, rekonstruált fegyverek alkalmazásának gyakorlati tapasztalatai.
-A modern katonai közelharc küzdelemközpontú megfogalmazásainak a korabeli
fegyverekre és védőeszközökre kivetített elvei.
-A képzőművészet harci mozgásokat megelevenítő alkotásainak elemzése (freskók,
ötvösmunkák, szőttesek, karcolatok).
-A magyar néprajz egyéb kutatási területei
- 43 -
|