GONDOLATTÖREDÉKEK 1
2008.08.26. 13:18
FELLÉPÉSEINKEN, BEMUTATÓINKON ELHANGZOTTAKHOZ GONDOLATVÁZLATOK
Ahogy a családok szétszakadtak, és már nem élnek együtt a különböző generációk, úgy silányult el az élet.
A nagyszülőnek volt az a szerepe, hogy odafigyeljen, tanítsa nevelje az unokát.
Levegye a szülő hátáról a terhet. Míg a szülők a létfenntartással vannak elfoglalva, addig a nagyszülőnek kellene lennie idejének, energiájának foglalkozni a gyerekkel. Hiszen ők azok, aki lelkületben közelebb állnak a gyerekekhez. Bensőségesebb, barátibb, cinkosabb a kapcsolatuk, többet megengednek az unokának / a szülők szerint a gyerek elkanászodik /, és a gyerek is jobban elfogadja amit a nagyi mond. Az évek tapasztalatai, a lehiggadás, és a nagyobb beleérzés egy bensőséges , szeretetteljes kapcsolat kialakulását teszi lehetővé.
Ha nem élnek együtt, vagy nem lehetnek rendszeres kapcsolatban, akkor hiányzik ez az összekötő, áthidaló láncszem. Mindenki megsínyli.
Az ember kockáztatja az életét, egészségét, hogy több pénzt keressen,
aztán odajut, hogy minden pénzt megadna az egészségéért, életéért.
Testileg, és lelkileg egyre jobban elkényelmesedik, eltunyul a nép.
Hazánkban az egészséges gyermekek helyét felváltják az asztmás, allergiás, elhízott és mozgáshiányos társaik, amelyekre a már privatizált kórházak, rendelők fognak lesni, hogy szüleik utolsó nehezen megkeresett forintjait is bekebelezhessék. A maradékot, pedig a reklámok által gerjesztett fogyasztási kényszer viszi el.
Ez egyfajta modern rabszolgaság.
Ha azt halljuk harcművészet, akkor kis sárga emberek ördöngös harci tudományára gondolunk.
De, ha azt mondom BARANTA, akkor csak nézünk tágra nyílt szemekkel, értetlenül. A Baranta valamikor Göcsej- hansági nyelvjárásban a harcra való felkészülést, gyakorlatozást jelentette, a Magyar harci kultúrát melyre higgyétek el, bátran büszkék lehetünk
A magyar népzenében, néptáncban, népmesékben, játékokban benne van mindaz a tudás , és tanítás, ami a testnek, és a léleknek az egészséges fejlődéséhez kell, ami a fiút férfivá, emberré, a leányt nővé anyává nevelte.
Segített megtalálni a közösségben a helyét.
Megtanította, hogy a gyereknek nem csak jogai, hanem kötelességei is vannak!
Volt idő, mikor úgy gondoltam hogy a tévével kötöm le a gyerek figyelmét ha unatkozik, és tévét tettem a gyerek szobájába. Nagy hiba volt!
Ma már látom, hogy a legnagyobb ellenségünk, a rádiókból, tévékből, reklámokból felénk áradó lélekmérgezés
Még egy tapasztalat
Amikor csak tehetjük étkezzen együtt a család . Kapcsoljunk ki mindent és csak egymásra és az ételre figyeljünk .Ha előtte megkérdeztem
Mi történt az iskolában? SEMMI! De evés közben egyszer csak azt mondja, képzeld apu mi történt…. Az a szeretetteljes odafigyelés az, amire leginkább szükségük van nekik is, nekünk is. Amit nem lehet pénzzel megvenni, tárgyakkal helyettesíteni.
HA VALAMI FONTOS SZÁMUNKRA, AKKOR ÁLDOZNI KELL RÁ IDŐT, PÉNZT , ENERGIÁT, FÁRADTSÁGOT
MAGYARSÁGTUDAT ERŐSÍTÉSE, KI KELL LÉPNI A MEGSZOKÁSBÓL, FEL KELL VÁLLALNI DOLGOKAT, AMIT SOKAN NEVETSÉGESNEK TARTANAK
MEG KELL TANULNI MAGYARUL ÉLNI, GONDOLKODNI, GAZDÁLKODNI
MEG KELL ISMERKEDNI AZ ÉRTÉKEINKKEL,MESÉINKKEL JÁTÉKAINKKAL, ZENÉINKKEL EHHEZ OLVASNI, GYAKOROLNI KERESNI KELL
A BARANTA EGY KÖZÖSSÉG. EGYEDÜL NEM LEHET BARANTÁLNI
EHHEZ RÉSZT KELL VENNI A KÖZÖSSÉGI PROGRAMOKBAN
,ÉS CSINÁLNI KELL
KÖNYYŰ A SOR VÉGÉN KULLOGNI
KÉNYELMES A TÖBBI KÖZÖTT ELVEGYÜLNI
DE EGYSZER AZ ÉLRE KELL ÁLLNI
Futás VALAKI ELŐL VAGY UTÁN AFRIKA
HOGY MINDEN ESHETŐSÉGRE FELKÉSZÍTSEN FIZIKAILAG
ÉS EBBEN BENNE VAN A HARC IS AKÁR ÉLETR HALÁLRA
Napfordulós tűzgyújtás tanulságai.
Őseink is jósoltak, jövendöltek a természeti jelenségekből, csillagokból, csontokból, mindenből, ami hatással lehetett az életükre.
Egy fontosnak tartott cél érdekében meglehet, és meg is kell szólítani az embereket.
Nehéz idők elénézünk.
Nagy fellobbanások, nagy csalódások várnak ránk.
Egyedül nem fog menni. Szükség van a közösségre.
Sokszor le kell bontani amit felépítettünk, hogy újjáépítsük.
A közösséget, csak úgy tudjuk megőrizni, ha szót értünk egymással.
Ha elmondjuk egymásnak, hogy mi a hasfájásunk, de meghallgatjuk, odafigyelünk a másik szavára is
DÓZSA fellépés
/ 1. kép párás hajnali táj cd 1. tr/ madárdal –a végén megáll
FÉLHOMÁLY
KÉT EMBER KÉTOLDALRÓL BANDUKOLVA TALÁLKOZIK A MIKROFONNÁL,
MEGSÜVEGELIK EGYMÁST
- 2 adjon isten gazduram
- 1 neked is fiam. Szép napra ébredtünk ma is, hála az égnek
-
2. kép táj
- 2 igen csodálatos ez a reggel, gyönyörű ez a táj, gazdag ez a föld.
-1 bizony jól tudta Árpád apánk, hol kell hont foglalni
/ elindulnak az aratók BEJÖNNEK A SZÍNPAD EGY HARMADÁIG/
ERŐSÖDIK A FÉNY
3. kép Búzamező
1. de már jönnek is az aratók / ének
2. 3 legény kaszával megfenik, kaszálnak /eltolva egymástól balról az első / ének keresztúri dombok alatt 1/3-ad
NAPPALI FÉNY
3. dél van / /megszomjaznak kislány a vizes korsóval ˝-ed
/de jó hogy hoztad a friss vizet kis húgom mert már majd kiszáradtunk / isznak /
haladjunk, mert még sok van// folytatják a kaszálást. 2/3 ig
4. lányok jönnek sarlóval , gereblével
- aztán hogyan vagy a Pistával Veronkám
- – ha isten is úgy akarja szüretkor egybekelünk
- - szerencsés vagy lányom derék legény választottál.
- Nézzétek milyen rendet vág a kaszájával, na de haladjunk mert lemaradunk/ énekelnek Búza, búza ˝-ig
4. kép aratás után
5. együtt vissza kasza kapa a vállon énekelnek elvégeztük közben lepakolnak /
5.kép asztag
CSÖKKEN A FÉNY
6.kép hold
6. esti mulatság tánc félkörben, párosan csuhajjaj cd 2. tr –a végén megáll
FÉLSÖTÉT
7. -elszaladt az idő feküdjünk, mert holnap is korán pirkad
/AKIK NEM TÁNCOLTAK HOZZÁK A MÉCSESEKET SÖTÉT
8. esti ének Erdő mellett estvéledtem középen / a mécsesekkel félkörbe vesszük Veronkát / előtte meggyújtani kivonul
9. Íjászok, törökök bejárathoz –magyarok zongorához
MINDENKI KIMEGY
dobbanás cd 3. tr
–na mi az ? mi történik?
Emberek talpra nyakunkon a török. Asszonyok gyerekek az erdőbe, férfiak kaszára kapára/
tüzes nyilak repkednek
fellobban a láng fáklyát ragadnak először a magyarok
7. kép lángok
/ VÖRÖS FÉNY VILLÓDZÁS/
egy kőr után a török fordul egymással ellentétes körben szaladnak, majd egymással szemben felsorakoznak.
törökök fáklyával egyszerre szúrnak és sasszéznak előre hanggal védők ugyanabban az ütemben hátra. Csere . Még egyszer. Oldalra- vissza.
fésűszerűen átszaladnak egymáson, majd vissza. Mégegyszer
felállnak az oldalukon.
TELJES SÖTÉT
Botforgatások. a lángoló végűek villantóval egyénileg, közösen
8. kép égő ház
HALVÁNY VÖRÖS VILLÓDZÁS
Párviadalok fáklyákat átadni vízbe egyre fogynak a fáklyák sötét lángok kép * mozgásban mindenki
10. török győz levágott fejet felemel összetereli a népet ,kötelet magukra veszik mindenki bent, nők sikongatnak cd leáll
11. ostor pattogás, elhajtják öket a zongora mögé
CSEND, SÖTÉT 5 másodperc
A beszédmikrofont megvilágítani olvasáshoz
9. kép térkép
12. lezáró szöveg
CSEND, FÉLHOMÁLY
párbeszéd
1 Elhajtják a népet. Pusztul a magyar. Mi lesz most?
2 907-ben a nyugat százezres haddal támadt ránk
azért, hogy a magyarok kiirtassanak. Árpád apánk Pozsonynál szétverte őket.
Majd jött a tatár, a török, a Habsburg, aztán a többi dögkeselyű. Mind csak pusztított, és vitt. Aztán jöttek a tankok, és most itt vannak a bankok.
Pusztítanak, és visznek.
De a teremtő feladatot bízott ránk, ezért vagyunk még mindig itt.
A Kárpát-medence Európa, és a világ közepe.
Itt dobog a föld szíve.
Nekünk magyaroknak az a feladatunk, hogy szívet adjunk a világnak.
Ha mi elpusztulunk a világ is beleroppan.
1 de hiszen mi is bajban vagyunk. Testileg, lelkileg el vagyunk tunyulva Egyre lejjebb süllyedünk.
2 Így van. És addig így is lesz, amíg a hazugság, a hitványság és a harácsolás az úr. Amíg a törvény felülírja az igazságot.
1 csak ennyi?
2 nem. Sok van még
Először is! nem kellene annyit nézni azt a villódzó fekete dobozt
1 Melyiket a tévét?
2 azt biza . Az olyan, mint a kígyó szeme. Elkábít, elbutít, bambává tesz.
Elveszi az időt a gyerektől, családtól
1 azután?
2 Tuja helyett,- haszonfát kell ültetni, pázsit helyett,- konyhakertet vetni.
Tyúkoknak kapirgálni a pitvarban, disznónak röfögni az ólban.
1 és aki városban él?
2 az a magyart vegye !
meséljen a gyerekének magyar népmesét, hallgassanak, énekeljenek
magyar dalokat! Törődjenek egymással!
1 De kell még valami!
2 Igen, a hit, hogy túléli a nemzet. ének
13. ének Isten áldja Veronka egyedül,
2.-tól lányok 10. kép korona 1
3.- tól mindenki 11. kép korona 2
14. *háromszög alakzatban kézben mécses, vagy zászló
A zene az egy láthatatlan energia
A zene csak magyar nyelven zene
A zen filozófia a lélek harmóniája A zene a hangok harmóniája
Ha úgy hallgatunk zenét, hogy másokkal is hallatjuk akkor egy üzenetet küldünk a többieknek
Egy , hangulatot, egy érzést egy gondolatot, egy szellemiséget
A zene fegyver veszélyes is lehet pl. Irakban az amerikaiak az elfogott muzulmánokat amerikai rock zenével vallatták, olyannyira, hogy sokan közülük beleőrültek.
Tulajdonképpen zenével kínoztak. És velünk ezt csinálják már évtizedek óta
*
Képzeljük el, hogy élt egy nép a nagy erdő sűrűjében távol a világ zajától.
Tisztelték az eget, a földet, a napot, a holdat, a tiszta vizű forrásokat ,és az erdőt ami táplálta őket. Békében éltek a teremtett világgal. Énekelték saját ősi dalaikat, azt zenélték, táncolták, mesélték, amit még ükapáiktól tanultak.
Egy napon érkezett egy messziről jött idegen, aki csillogó- villogó üveggyöngyöket osztogatott, és azt mondta az ámuló, bámuló törzs tagjainak, hogy elavult a ti zenétek, táncotok, éneketek. Énekeljetek inkább rock-and- rollt, mert az hozza a szabadságot. Táncoljatok dobozból jött zenére tangót, mambót, hip-hoppot, mert ez fejlettebb, mint a ti szégyellni való zenétek!
A törzs tagjai csak ámultak, bámultak, és ártatlanul elhittek mindent a messziről jött embernek.
Az öregek érezték, hogy nem lesz ez így jó, de a fiatalok hamar rákaptak az új módira. Leszólták a népükért aggódó öregeket, mert a csillogó új világ elkápráztatta őket. Csakhamar bevezették a zenélő, beszélő dobozt, a rádiót, ami idegen zenével, a törzstől idegen szellemmel árasztotta el őket, mosta át az agyukat, nap, mint nap.
Az idegen kultúra lassan, de biztosan szétszedte az ősi hagyományokat.
A törzs tagjait már nem az isteneik, hanem az idegenek törvényei vezérelték, így elidegenedtek egymástól is. Idegeneké lettek. A pénz lett a gondolataik ura.
A törzs fiatal, tapasztalatlan tagjai anyanyelvi szinten szívták magukba az idegen kultúrát, és már sajátjuknak tekintették.
Elveszett a régi becsület, az önbecsülés, amit a régi időktől kezdve fontosnak tartottak. Oda lett. Elárulták a régit. Árulókká lettek. Elárulták magukat, és a csillogó csecse-becsékért elárulták a földjüket, az élőhelyüket, a népüket.
Elárulták egymást lelkiismeretlenül, mert a régi istenes életüket, a kölcsönös tiszteletet, felváltotta az önzés, a kivagyiság. Már nem volt már saját zenéjük, táncuk, teremtő gondolatuk, énekes életük. Ők már nem ők voltak. Kivetkőzve az isteni harmóniából másokká, másoké lettek. A másság magával hozta a magányosságot. Az idegenségtől idegesek lettek. Márpedig az aki ideges az izgul, aggódik, szorong, nyugtalankodik, mérgelődik, dühöng., tehát rosszat gondol. Rosszat gondolni, pedig rossz . Ennek a történetnek jó befejezést gondolni pedig jó, de hát ez önökre, rátok, reánk van bízva.
Azzá válunk, amit magunkhoz veszünk.
Ételben, italban, ruházatban, kultúrában
Felajzzuk az íjat.
Az íj húrját idegnek nevezzük. Ugyanúgy, mint idegrendszerünket.
Lövésre készek vagyunk. Férfiak-nők. Ajzott állapot, ajzószer.
Az íjat feszítjük.
Feszültté vált a levegő, egymás közt a viszony, mi is feszültté válunk.
Pattanásig feszítjük a húrt/ ideget. Sajátunkét, másokét.
Egymás idegeire megyünk
Túlfeszítettük a húrt. Megpattan benne valami. Elpattan .
A figyelmetlenségre azt mondjuk szétszórtak vagyunk.
Az íjászatban is szórásképről beszélünk. A vesszőink helyzete mutatja állapotunkat.
A hirtelen jött fájdalomra azt mondjuk belénk nyilalt.
Számos példát lehetne még sorolni.
A magyar egy kifejező nyelv, a lényegre, az igazságra törekszik.
A magyarnak az igazság a legfontosabb. És ha eltakarják előle az igazságot, vagy nem mondhatja ki, akkor összezavarodik.
És mi ebben az állapotban kínlódunk már több száz esztendeje
Minden történet, minden legenda, minden mese egy tanítás, egy üzenet felénk.
Egy viselkedési minta a közösségnek. Hatni akar ránk.
Azt közvetíti, amit üzenetközlő jónak, vagy rossznak tart.
Mit erkölcsösnek, mit erkölcstelennek
De mi a baj a világgal, mi a baj velünk, miért nem tudunk mi igazán hinni?
És nemcsak mi magyarok.
.
Több tízezer nép él, vagy élt valaha földön, ki tudja mióta?
Valamikor minden népnek megvolt a maga hite, a maga istene, vagy istenei.
És ez természetes volt.
Aztán jött a nagy globalizmus. Át kellett menteni a befolyást.
Ma már ott tartunk, hogy a világ jelentős része egy maroknyi népnek az istenéhez imádkozik.
Az a minta. Ahhoz az erkölcsiségéhez viszonyul.
Vagy elfogadja, vagy elutasítja azt, vagy egyes részeit, de mindenképpen abból indul ki.
Tudom, kockázatos úgy kétségeket ébreszteni, hogy közben nem tudok egy biztosat adni, de meg vagyok győződve arról, hogy:
Amíg az idegenek istenéhez imádkozunk, amíg nem találunk vissza a mienkhez A MAGYAROK ISTENÉHEZ
addig nem fogunk tudni magunkra találni.
|