EDZÉSVEZETÉSI ELMÉLET 4
2010.02.16. 14:42
A felkészítés rendszere
A felkészítés egy összetett hatásmechanizmusra épül. Építőelemeiben a közösségi
formák mellett szerepet kapnak egyéni feladatok is. Elemei a következők:
-edzések
-önálló gyakorlások
-előadások
-önálló ismeretszerzés
-edzőtáborok
-összevont szemináriumok
-versenyek
-vizsgák
-közösségi rendezvények, ünnepek
-közös munkavégzések
-csoportos erőpróbák
-hadijátékok
-bemutatók
1. Az edzések
Az edzés /a test feledzése/, vagy közösségi küzdelmi gyakorlás a jelenlegi viszonyok
és lehetőségek között a felkészítés egyik legfontosabb formája. Helyszínének megválasztása
során törekedni kell a megfelelő mérető tér biztosítására, valamint városi körülmények között
is helyet kell adni a természeti környezetben való mozgásos gyakorlásokra. Az edzésekre
fordított egységnyi idő nagyban meghatározza a képzettség szintjét. Nem az eltöltött .évek.
számítanak, hanem az .eltöltött órák.. A gyakorlati tapasztalatok azt mutatják, hogy heti 2x2
óra alatt nem lehet Baranta képességeket felépíteni. A heti edzési idő növelésével ez a
folyamat felgyorsítható. Minél sűrűbben követik az egyes edzések egymást, annál hamarabb
rögzülnek a technikai ismeretek és annál gyorsabban fejlődnek ki a képességek és készségek.
Alacsonyabb intenzitás esetén a folyamatos .újratanulási. folyamat miatt nincs mód építkező
jellegű előrehaladásra. Miután a Baranta esetében jóval több alkalmazásról van szó, így ez
hatványozottan jelentkezik.
Ugyanazon fegyverrel történő gyakorlások közti idő a folyton lemaradó egyén vagy
alacsony intenzitással működő közösség esetében oly mértékben megnő, hogy a képzési
folyamatban már nem lehet szó egymásra épített elemekről. Általánosságban azt mondhatjuk,
hogy nincs annyi idő a világon, amennyi a Barantára, edzésre elegendő lenne, de a tapasztalat
szerint a leghatékonyabban a 3-3,5 órás edzések során lehet az ismereteket magyar jelleggel
átadni. Ez edzés tartalma során törekedni kell a sokszínű, több irányú terhelést és
képességfejlesztést biztosító belső szerkezetre. A tevékenység végig vezetett, programmal
töltött legyen. A gyakorlások során ne adjunk lehetőséget a gyakorlóknak az alacsony
intenzitású időfelhasználásra. A felkészítő, ha kell személyesen lépjen be a gyakorló közegbe
és diktálja a feladat végrehajtásának ütemét.
A közösséget szervezzük tizedekbe, alakítsuk ki az .ikresedést., a küzdő párok
rendszerét, valamint ezen párok közé kerüljön be az a 3. személy, akit kezdő állapotából a
lehető leggyorsabban .emelünk., hogy ő is gyakorló pár mellé kerülhessen. Törekedni kell
arra, hogy az időjárási és a fényviszonyok függvényében egyre több edzés a szabadban
kerüljön lebonyolításra. A tíznagyok, tizedparancsnokok folyamatosan ellenőrizzék és
- 27 -
segítsék a végrehajtást. Gyakorló párjukkal együtt a saját gyakorlásuk mellett a beosztott tized
minden párosába, ill. hármas kiscsoportjába .lépjenek be. hibajavító, gyakorló, mozgást
gyorsító ellenfélként. Az edzések során az adott képesség legjobbjait is el kell juttatni önnön
tudásának határaira. A legjobbaknak is .meg kell veretődniük.. Ilyenkor a kevésbé felkészült
barantázó és a haladó is hatékonyan képes együtt, egymást kiegészítve edzeni /példa:
övbirkózás 10..-es küzdelem-körrendszer, szabad vívás körrendszer, íjászat párbaj
körrendszer/.
Az edzések jó alkalmat nyújtanak a különböző életkorú barantázók
együttműködésének, általános nevelési feladatainak kiteljesítésére és gyakorlására. A 20
évesnek meg kell tanulnia, hogy kötelességei és felelősségei van egy fiatalabb társával
szemben. A fiatalok, gyengébb képességűek oktatása nem nyűg, hanem óriási lehetőség arra,
hogy jobban elmélyüljön az adott tudás és nagyobb felelősséggel tanuljuk a rákövetkező
tartalmakat.
Az edzéseket szakrális keretbe kell foglalni. Ez a .rítussor. tükrözze az adott tájjelleg
hagyományait, a közösséget alkotó egyéniségek szándékait, vállalásait és a magyarság közös
jellemzőit. Az edzések során testi-, szellemi- és a lelki nevelés lehetőségeit együttesen
gyakoroljuk. Lehetőség szerint az edzések kezdeténél biztosítsunk időt a magyarság
ismeretének mélyebb elsajátítására, aktuális kérdések magyar értelmezésére.
Az edzések javasolt szerkezete
Természetesen nem kell minden elemet egyszerre gyakoroltatni. Feladatcsoportokat
/legalább nyolc elem/célszerű összeállítani a rendelkezésre álló idő és az eszközállomány
lehetőségeinek függvényében. Szemináriumok alkalmával a z egyéni képzettséghez
igazodva összeállítható 7-10 órás teljes anyag is.
Az edzés előkészítése
A megelőző edzésen megnevezésre kerül a következő edzés időpontja, tartalma,
alkalmazott eszközei. Kijelölésre kerülnek azok a személyek, akik rész-foglalkozásvezetőként
közreműködnek , valamint egyesületi edzésanyagok és eszközök előkészítői. Fel kell hívni a
figyelmet arra, hogy lehetőség szerint pontosan érkezzen mindenki, hogy ..-kor már meg
lehessen kezdeni a munkát.
Az edzés tartalma
I. Köszöntés
Létszám ellenőrzése Újoncok bemutatkozása
Az edzésen résztvevők nyilvántartása A foglalkozás anyagának ismertetése
Az edzés területének ellenőrzése Alkalmazott fegyverek eszközök balesetvédelmi
vizsgálata
II. Általános Baranta elmélet, szerves kultúra elmélet
A szerves magyar kultúra alapkérdéseivel, illetve a Baranta elméleti alapkérdéseiről szóló 510
perces előadások, beszélgetések.
- 28 -
III. Történet
Magyar mese, történelmi- ill. személyes anekdota ismertetése, a történések elemzése 5-10., a
magyar sajátosságok kiemelése.
IIII. Kezdő közösségi tánc
A csoportos, kör jellegű haditáncokból választott előkészítő és ébresztő táncmozzanat.Pl.
Héjsza típusok, Kedves útja ,5-8‘
V. Koordinációs képességet fejlesztő bemelegítő, átmozgató gyakorlatok hagyományos
pásztor bemelegítési-, nyújtási- és szalagerősítő gyakorlatokkal
Mintegy 200 hagyományos fejlesztő alapgyakorlat és továbbfejlesztett változatuk gyakorlása.
20-40.
VI. Harci táncok összekötött mozzanatainak ütemgyakorlata
Ugrós-, kanász-, botoló, verbunk elemek. 15.
VII. Állóképességet, erőt, koordinációs készséget, küzdelmi gyorsaságot fejlesztő
gyakorlatok, rúgó-, ütő-, fejelő, fogó alapkészség fejlesztése, pásztor erősítő technika
Mintegy 120 hagyományos fejlesztő alapgyakorlat és továbbfejlesztett változatuk gyakorlása.
30-40.
VIII. Birkózási fogásokat előkészítő speciális izületvédő és rávezető gyakorlatok
Mintegy 20 hagyományos alapgyakorlat és továbbfejlesztett változatuk gyakorlása. 10.
VIIII. Magyar övbirkózás fogások rendszerezése, gyakorlása, ismétlése, magyarázata
Gyakorlás alaphelyzetekben, küzdelmi állapotban, gyakorlás több ellenfél ellen, birkózó
körtechnikák, terheléses körtechnikák, esetleges versengések, víz közegű gyakorlások. 40.
X. Magyar övbirkózás fogások Böllön jellegű rendszerezése, gyakorlása, ismétlése,
magyarázata
Gyakorlás alaphelyzetekben, küzdelmi állapotban, gyakorlás több ellenfél ellen. Böllön
jellegű küzdelem csoportban, alakzatban.15-20.
XI. Rövid bot, kard, fustély, hosszú bot, lándzsa, szabja, fokos, bárd, pajzs
iskolagyakorlatok ismétlés és kiegészítés, botforgatás variációk és összekötések 20-30.
Fegyver értelmezése, taktikai
alkalmazása, harci értelmezése
Szerszámfogás, fogások, magyarázata, fegyver
súlyponti- és energetikai rendszere, célszerűsége
Alapállás és egyensúly magyarázata Az iskolagyakorlatok rendszere, magyarázat
Vívás- mozgás összhangja Lépésgyakorlatok
Ellenőrzés Ismeretek elmélyítése
Az ún. fejpajzs alkalmazása és a
fegyver lendítésének módszerei
Tanult technikai elemek gyors közegben és
zavaró hatások jelenlétében
XII. Rövid bot, kard, fustély, hosszú bot, lándzsa, szabja, fokos, bárd, pajzs
iskolagyakorlatok ismétlés és kiegészítés, védekező gyakorlatok 20-30.
- egy fegyverrel előrelépő ellenfél ellen
lassan, irányokat értelmezve
- egy fegyverrel előrelépő ellenfél ellen lassan,
csapó és szúró mozdulatokkal
- 29 -
- egy fegyverrel előrelépő ellenfél ellen
folyamatosan gyorsulva, irányokat
értelmezve
- két fegyverrel előrelépő ellenfél ellen lassan,
irányokat értelmezve
- két fegyverrel előrelépő ellenfél ellen
gyorsan, irányokat értelmezve
- egy fegyverrel előrelépő ellenfél ellen
folyamatosan gyorsulva, váltakozó ritmusban és
lépési formával, irányokat értelmezve
- védekező gyakorlat több ellenfél ellen
lassan
- védekező gyakorlat több ellenfél ellen
folyamatosan gyorsulva
-Körgyakorlatok 1-12-ig -Sztituációgyakorlás- a mindenkori
élethelyzeteknek megfelelő 1-30
XIII. Páros vívómozzanat összeállítása 20.
-elemenkénti begyakorlás -összeállítás
-ellenőrzés -javítás
-gyakorlás egészében lassan -gyakorlás egészében folyamatosan gyorsulva
páros vívásmozzanat bemutató
több ember ellen, különböző fegyverekkel
csoportok rögzített harca egymás ellen
XIIII. Szabad vívás előkészítése, szabad fegyveres küzdelem gyakorlása 20.
-ütemgyakorlatok -kitörésgyakorlatok
-speciális reflexfejlesztés -dinamikai elemek elmélyítése
-taktikai alapelemek begyakorlása, a
küzdelem felépítése
-vívás a vívóhatáron
-küzdelem a fegyver és a test egységét
értelmezve
-szabad vívás szablya, bot alkalmazásával
védőfelszerelésben
-szabad vívás több ellenfél ellen,
pozíciókeresés és megközelítési sorrend
-szabad vívás csoportos küzdelem esetén
XV. Magyar íjász képességek előkészítése és gyakorlása 40.
Technikai sajátosságok, ösztönös lövés felkészítés, gyorstöltés variációk, párbajok, íjász
mesterlövészet, mozgásos cél-lövő kombinatív gyakorlás, csoportos alakzatok, íjász .foci.,
futásíjászat, harci íjász küzdelmek tompított heggyel védőfelszerelésben , könnyű íjakkal,
íjász ügyességi és kombinatív taktikai játékok, pl. íjász .ostábla., vagy .amőba..
XVI. Ostor és egyéb népi harci eszközök /kés, bicska, cüvek, hajítófa, kámfa, bilicke,
parittya, csúzli/ alkalmazása, hajítófegyverek kezelése 30.
Alaptechnikák elsajátítása, küzdelmi értelmezése, küzdelmi elemek összeállítása. Gyakorlás
alaphelyzetekben, küzdelmi állapotban, gyakorlás több ellenfél ellen
XVII. Lovas alapképességek gyakorlása, együttműködés kialakítása, lovas készségek, ló
harci alkalmazás alapjai 60-90.
Kommunikáció a lóval, ló ápolás, gondozás, ló irányítása, készségek kialakítása, magyar
lovaglástechnika, szőrén és nyeregben, íj, fokos, kopja, kard/szablya használatának alapjai
lóról. Lovas ügyességi versengések, sorjátékok, lovas birkózás, lovas menet, lovas alakzatok,
alakzatváltások.
- 30 -
XVIII. Kutyás alapképességek gyakorlása, együttműködés kialakítása, kutya és ember
közös harci együttműködésének alapjai 60-90.
Kommunikáció a kutyával, ápolás, gondozás, kutya irányítása, készségek kialakítása, játékos
küzdelem a kutya ellen, barátság elmélyítése, a kutya szerepe a harcban és
munkafolyamatokban, alaphelyzetek gyakorlása, ló-kutya-ember együttes működése.
XIX. Harci játék, küzdelmi népi játék, taktikai játék elsajátítása gyakorlása 10.
Játék tanulása, gyakorlása, továbbfejlesztése
XX. Harci tánc, fegyveres táncgyakorlat gyakorlása 15-25.
Tánc tanulása, gyakorlása, küzdelmi elemeinek továbbfejlesztése, tánckultúra elemeinek
egymáshoz kapcsolása, bemutató- és verseny koreográfiák összeállítása, gyakorlása
XXI. Népi gyógyászat, csontkovács és népi kenő technikák 10-30.
Egészségmegőrző, betegségmegelőző képességek fejlesztése, alapvető technikák elsajátítása,
gyakorlása.
XXII. Edzés vége
-közös ének
-Baranta kör /a legfiatalabbak középre/
-feladatszabás a következő edzésig
-bemutatók, rendezvények, hírek ismertetése
- 31 -
|