| 		
		 
 EDZÉSVEZETÉSI ELMÉLET 4
  2010.02.16. 14:42 
A felkészítés rendszere  
  
  
A felkészítés egy összetett hatásmechanizmusra épül. Építőelemeiben a közösségi  
formák mellett szerepet kapnak egyéni feladatok is. Elemei a következők:  
  
-edzések  
  
-önálló gyakorlások  
  
-előadások  
  
-önálló ismeretszerzés  
  
-edzőtáborok  
  
-összevont szemináriumok  
  
-versenyek  
  
-vizsgák  
  
-közösségi rendezvények, ünnepek  
  
-közös munkavégzések  
  
-csoportos erőpróbák  
  
-hadijátékok  
  
-bemutatók  
  
1. Az edzések  
Az edzés /a test feledzése/, vagy közösségi küzdelmi gyakorlás a jelenlegi viszonyok  
és lehetőségek között a felkészítés egyik legfontosabb formája. Helyszínének megválasztása  
során törekedni kell a megfelelő mérető tér biztosítására, valamint városi körülmények között  
is helyet kell adni a természeti környezetben való mozgásos gyakorlásokra. Az edzésekre  
fordított egységnyi idő nagyban meghatározza a képzettség szintjét. Nem az eltöltött .évek.  
számítanak, hanem az .eltöltött órák.. A gyakorlati tapasztalatok azt mutatják, hogy heti 2x2  
óra alatt nem lehet Baranta képességeket felépíteni. A heti edzési idő növelésével ez a  
folyamat felgyorsítható. Minél sűrűbben követik az egyes edzések egymást, annál hamarabb  
rögzülnek a technikai ismeretek és annál gyorsabban fejlődnek ki a képességek és készségek.  
Alacsonyabb intenzitás esetén a folyamatos .újratanulási. folyamat miatt nincs mód építkező  
jellegű előrehaladásra. Miután a Baranta esetében jóval több alkalmazásról van szó, így ez  
hatványozottan jelentkezik.  
  
Ugyanazon fegyverrel történő gyakorlások közti idő a folyton lemaradó egyén vagy  
alacsony intenzitással működő közösség esetében oly mértékben megnő, hogy a képzési  
folyamatban már nem lehet szó egymásra épített elemekről. Általánosságban azt mondhatjuk,  
hogy nincs annyi idő a világon, amennyi a Barantára, edzésre elegendő lenne, de a tapasztalat  
szerint a leghatékonyabban a 3-3,5 órás edzések során lehet az ismereteket magyar jelleggel  
átadni. Ez edzés tartalma során törekedni kell a sokszínű, több irányú terhelést és  
képességfejlesztést biztosító belső szerkezetre. A tevékenység végig vezetett, programmal  
töltött legyen. A gyakorlások során ne adjunk lehetőséget a gyakorlóknak az alacsony  
intenzitású időfelhasználásra. A felkészítő, ha kell személyesen lépjen be a gyakorló közegbe  
és diktálja a feladat végrehajtásának ütemét.  
  
A közösséget szervezzük tizedekbe, alakítsuk ki az .ikresedést., a küzdő párok  
rendszerét, valamint ezen párok közé kerüljön be az a 3. személy, akit kezdő állapotából a  
lehető leggyorsabban .emelünk., hogy ő is gyakorló pár mellé kerülhessen. Törekedni kell  
arra, hogy az időjárási és a fényviszonyok függvényében egyre több edzés a szabadban  
kerüljön lebonyolításra. A tíznagyok, tizedparancsnokok folyamatosan ellenőrizzék és  
  
- 27 - 
  
  
 
 
  
segítsék a végrehajtást. Gyakorló párjukkal együtt a saját gyakorlásuk mellett a beosztott tized  
minden párosába, ill. hármas kiscsoportjába .lépjenek be. hibajavító, gyakorló, mozgást  
gyorsító ellenfélként. Az edzések során az adott képesség legjobbjait is el kell juttatni önnön  
tudásának határaira. A legjobbaknak is .meg kell veretődniük.. Ilyenkor a kevésbé felkészült  
barantázó és a haladó is hatékonyan képes együtt, egymást kiegészítve edzeni /példa:  
övbirkózás 10..-es küzdelem-körrendszer, szabad vívás körrendszer, íjászat párbaj  
körrendszer/.  
  
Az edzések jó alkalmat nyújtanak a különböző életkorú barantázók  
együttműködésének, általános nevelési feladatainak kiteljesítésére és gyakorlására. A 20  
évesnek meg kell tanulnia, hogy kötelességei és felelősségei van egy fiatalabb társával  
szemben. A fiatalok, gyengébb képességűek oktatása nem nyűg, hanem óriási lehetőség arra,  
hogy jobban elmélyüljön az adott tudás és nagyobb felelősséggel tanuljuk a rákövetkező  
tartalmakat.  
  
Az edzéseket szakrális keretbe kell foglalni. Ez a .rítussor. tükrözze az adott tájjelleg  
hagyományait, a közösséget alkotó egyéniségek szándékait, vállalásait és a magyarság közös  
jellemzőit. Az edzések során testi-, szellemi- és a lelki nevelés lehetőségeit együttesen  
gyakoroljuk. Lehetőség szerint az edzések kezdeténél biztosítsunk időt a magyarság  
ismeretének mélyebb elsajátítására, aktuális kérdések magyar értelmezésére.  
  
Az edzések javasolt szerkezete  
  
Természetesen nem kell minden elemet egyszerre gyakoroltatni. Feladatcsoportokat  
  
/legalább nyolc elem/célszerű összeállítani a rendelkezésre álló idő és az eszközállomány  
  
lehetőségeinek függvényében. Szemináriumok alkalmával a z egyéni képzettséghez  
  
igazodva összeállítható 7-10 órás teljes anyag is.  
  
Az edzés előkészítése  
  
A megelőző edzésen megnevezésre kerül a következő edzés időpontja, tartalma,  
alkalmazott eszközei. Kijelölésre kerülnek azok a személyek, akik rész-foglalkozásvezetőként  
közreműködnek , valamint egyesületi edzésanyagok és eszközök előkészítői. Fel kell hívni a  
figyelmet arra, hogy lehetőség szerint pontosan érkezzen mindenki, hogy ..-kor már meg  
lehessen kezdeni a munkát.  
  
Az edzés tartalma  
  
  
I. Köszöntés  
Létszám ellenőrzése Újoncok bemutatkozása  
Az edzésen résztvevők nyilvántartása A foglalkozás anyagának ismertetése  
Az edzés területének ellenőrzése Alkalmazott fegyverek eszközök balesetvédelmi  
vizsgálata  
  
II. Általános Baranta elmélet, szerves kultúra elmélet  
A szerves magyar kultúra alapkérdéseivel, illetve a Baranta elméleti alapkérdéseiről szóló 510  
perces előadások, beszélgetések.  
  
- 28 - 
  
  
 
 
  
III. Történet  
Magyar mese, történelmi- ill. személyes anekdota ismertetése, a történések elemzése 5-10., a  
magyar sajátosságok kiemelése.  
  
IIII. Kezdő közösségi tánc  
  
A csoportos, kör jellegű haditáncokból választott előkészítő és ébresztő táncmozzanat.Pl.  
Héjsza típusok, Kedves útja ,5-8‘  
  
  
V. Koordinációs képességet fejlesztő bemelegítő, átmozgató gyakorlatok hagyományos  
pásztor bemelegítési-, nyújtási- és szalagerősítő gyakorlatokkal  
Mintegy 200 hagyományos fejlesztő alapgyakorlat és továbbfejlesztett változatuk gyakorlása.  
20-40.  
  
VI. Harci táncok összekötött mozzanatainak ütemgyakorlata  
Ugrós-, kanász-, botoló, verbunk elemek. 15.  
  
VII. Állóképességet, erőt, koordinációs készséget, küzdelmi gyorsaságot fejlesztő  
gyakorlatok, rúgó-, ütő-, fejelő, fogó alapkészség fejlesztése, pásztor erősítő technika  
Mintegy 120 hagyományos fejlesztő alapgyakorlat és továbbfejlesztett változatuk gyakorlása.  
30-40.  
  
VIII. Birkózási fogásokat előkészítő speciális izületvédő és rávezető gyakorlatok  
Mintegy 20 hagyományos alapgyakorlat és továbbfejlesztett változatuk gyakorlása. 10.  
  
VIIII. Magyar övbirkózás fogások rendszerezése, gyakorlása, ismétlése, magyarázata  
Gyakorlás alaphelyzetekben, küzdelmi állapotban, gyakorlás több ellenfél ellen, birkózó  
körtechnikák, terheléses körtechnikák, esetleges versengések, víz közegű gyakorlások. 40.  
  
X. Magyar övbirkózás fogások Böllön jellegű rendszerezése, gyakorlása, ismétlése,  
magyarázata  
Gyakorlás alaphelyzetekben, küzdelmi állapotban, gyakorlás több ellenfél ellen. Böllön  
jellegű küzdelem csoportban, alakzatban.15-20.  
  
XI. Rövid bot, kard, fustély, hosszú bot, lándzsa, szabja, fokos, bárd, pajzs  
iskolagyakorlatok ismétlés és kiegészítés, botforgatás variációk és összekötések 20-30.  
Fegyver értelmezése, taktikai  
alkalmazása, harci értelmezése  
Szerszámfogás, fogások, magyarázata, fegyver  
súlyponti- és energetikai rendszere, célszerűsége  
Alapállás és egyensúly magyarázata Az iskolagyakorlatok rendszere, magyarázat  
Vívás- mozgás összhangja Lépésgyakorlatok  
Ellenőrzés Ismeretek elmélyítése  
Az ún. fejpajzs alkalmazása és a  
fegyver lendítésének módszerei  
Tanult technikai elemek gyors közegben és  
zavaró hatások jelenlétében  
  
XII. Rövid bot, kard, fustély, hosszú bot, lándzsa, szabja, fokos, bárd, pajzs  
iskolagyakorlatok ismétlés és kiegészítés, védekező gyakorlatok 20-30.  
- egy fegyverrel előrelépő ellenfél ellen  
lassan, irányokat értelmezve  
- egy fegyverrel előrelépő ellenfél ellen lassan,  
csapó és szúró mozdulatokkal  
  
- 29 - 
  
  
 
 
  
- egy fegyverrel előrelépő ellenfél ellen  
folyamatosan gyorsulva, irányokat  
értelmezve  
- két fegyverrel előrelépő ellenfél ellen lassan,  
irányokat értelmezve  
- két fegyverrel előrelépő ellenfél ellen  
gyorsan, irányokat értelmezve  
- egy fegyverrel előrelépő ellenfél ellen  
folyamatosan gyorsulva, váltakozó ritmusban és  
lépési formával, irányokat értelmezve  
- védekező gyakorlat több ellenfél ellen  
lassan  
- védekező gyakorlat több ellenfél ellen  
folyamatosan gyorsulva  
-Körgyakorlatok 1-12-ig -Sztituációgyakorlás- a mindenkori  
élethelyzeteknek megfelelő 1-30  
  
XIII. Páros vívómozzanat összeállítása 20.  
-elemenkénti begyakorlás -összeállítás  
-ellenőrzés -javítás  
-gyakorlás egészében lassan -gyakorlás egészében folyamatosan gyorsulva  
páros vívásmozzanat bemutató  
több ember ellen, különböző fegyverekkel  
csoportok rögzített harca egymás ellen  
  
XIIII. Szabad vívás előkészítése, szabad fegyveres küzdelem gyakorlása 20.  
-ütemgyakorlatok -kitörésgyakorlatok  
-speciális reflexfejlesztés -dinamikai elemek elmélyítése  
-taktikai alapelemek begyakorlása, a  
küzdelem felépítése  
-vívás a vívóhatáron  
-küzdelem a fegyver és a test egységét  
értelmezve  
-szabad vívás szablya, bot alkalmazásával  
védőfelszerelésben  
-szabad vívás több ellenfél ellen,  
pozíciókeresés és megközelítési sorrend  
-szabad vívás csoportos küzdelem esetén  
  
XV. Magyar íjász képességek előkészítése és gyakorlása 40.  
Technikai sajátosságok, ösztönös lövés felkészítés, gyorstöltés variációk, párbajok, íjász  
mesterlövészet, mozgásos cél-lövő kombinatív gyakorlás, csoportos alakzatok, íjász .foci.,  
futásíjászat, harci íjász küzdelmek tompított heggyel védőfelszerelésben , könnyű íjakkal,  
íjász ügyességi és kombinatív taktikai játékok, pl. íjász .ostábla., vagy .amőba..  
  
XVI. Ostor és egyéb népi harci eszközök /kés, bicska, cüvek, hajítófa, kámfa, bilicke,  
parittya, csúzli/ alkalmazása, hajítófegyverek kezelése 30.  
Alaptechnikák elsajátítása, küzdelmi értelmezése, küzdelmi elemek összeállítása. Gyakorlás  
alaphelyzetekben, küzdelmi állapotban, gyakorlás több ellenfél ellen  
  
XVII. Lovas alapképességek gyakorlása, együttműködés kialakítása, lovas készségek, ló  
harci alkalmazás alapjai 60-90.  
Kommunikáció a lóval, ló ápolás, gondozás, ló irányítása, készségek kialakítása, magyar  
lovaglástechnika, szőrén és nyeregben, íj, fokos, kopja, kard/szablya használatának alapjai  
lóról. Lovas ügyességi versengések, sorjátékok, lovas birkózás, lovas menet, lovas alakzatok,  
alakzatváltások.  
  
- 30 - 
  
  
 
 
  
XVIII. Kutyás alapképességek gyakorlása, együttműködés kialakítása, kutya és ember  
közös harci együttműködésének alapjai 60-90.  
Kommunikáció a kutyával, ápolás, gondozás, kutya irányítása, készségek kialakítása, játékos  
küzdelem a kutya ellen, barátság elmélyítése, a kutya szerepe a harcban és  
munkafolyamatokban, alaphelyzetek gyakorlása, ló-kutya-ember együttes működése.  
  
XIX. Harci játék, küzdelmi népi játék, taktikai játék elsajátítása gyakorlása 10.  
Játék tanulása, gyakorlása, továbbfejlesztése  
  
XX. Harci tánc, fegyveres táncgyakorlat gyakorlása 15-25.  
Tánc tanulása, gyakorlása, küzdelmi elemeinek továbbfejlesztése, tánckultúra elemeinek  
egymáshoz kapcsolása, bemutató- és verseny koreográfiák összeállítása, gyakorlása  
  
XXI. Népi gyógyászat, csontkovács és népi kenő technikák 10-30.  
Egészségmegőrző, betegségmegelőző képességek fejlesztése, alapvető technikák elsajátítása,  
gyakorlása.  
  
XXII. Edzés vége  
-közös ének  
-Baranta kör /a legfiatalabbak középre/  
-feladatszabás a következő edzésig  
-bemutatók, rendezvények, hírek ismertetése  
  
- 31 - 
  
  
 
 
  
  
 
 
 
  
  
 |