EDZÉSVEZETÉSI SEGÉDLET 3
2010.02.16. 14:31
A Baranta jövője
A legfontosabb dolog, amit egy ember tehet, hogy valódi és szervesen működő
értékek mentén határozza meg önmagát. Az értékek vonzzák az embereket. A legtöbbször az
a baj, hogy egy értékrendszert senki sem jelenít meg, s így nem ad lehetőséget a világban
tájékozódó embereknek arra, hogy a hagyományok által meghatározott irányba is
elindulhassanak.
A barantázók egyik legfontosabb célja, hogy a
hagyományos magyar harci kultúra elemeinek
megismertetésével, a Baranta önálló harci rendszerének minél
eredményesebbé tételével megismertesse és világszerte
népszerűsítse a magyar kultúrát, a természetet és az embert
tisztelő magyar énképet valamint, hogy az általuk űzött stílust
az egyik legnépszerűbb harcművészeti irányzattá tegyék
hazánkban és később a világon is.
A terjeszkedés elsődleges irányát Erdély, a Felvidék, a Vajdaság, Kárpátalja és a
Közép.ázsiai területeken élő testvérnépek szállásterületei jelentik. Tíz év alatt a Baranta
megszázszorozta a létszámát. Az elkövetkező tíz év legfontosabb célja, hogy Magyarországon
mindenki számára elérhetővé váljon, hogy tagja legyen a hagyományos magyar harci
testkultúra nevelő és közösségformáló ereje. Több száz egyesület, csoport alakításával a
szervesen működő közösségek erejével, alkotókészségével, tetterejével kívánjuk a magyar
társadalmat megerősíteni.
Országszerte olyan nagyobb
földterülettel rendelkező kiképzési
központok felállítását kezdtük meg,
amelyek alkalmasak a barantázók, a
magyar harci testkultúra iránt
érdeklődők képzésére, oktatására.
Jelentős szerepet vállalunk a
közeljövőben kialakítandó /a
hagyományos értékrendre épülő/
magyar iskolahálózat kiépítésében,
a pedagógusok képzésében, a vidék
kulturális arculatának tevékeny
alakításában.
Kiemelt kötelességünk a Székelyföld, Erdély, a Felvidék, a Vajdaság, Kárpátalja ill. a
szórványmagyarság közösségi megerősítése és támogatása, a magyar nyelv, gondolkodásmód
és életközösségi forma terjesztése, elfogadtatása.
- 20 -
"A nyelvének pengése még
korántsem dobogása a
szívnek,
s a magyarul legékesebben
szóló is még korántsem
magyar."
Gróf Széchenyi István / 1842/
A Baranta teszi a dolgát.
.Egy nemzet sem követelhet
magának a népek sorában
több szabadságot, mint
amennyit ő ad külön-külön
minden fiának.. Illyés Gyula
A Baranta mozgásanyaga az alábbi kutatási területekről került
összegyűjtésre:
-A mai /a közelmúlt/ magyar hagyományokban fellelhető harci mozgások (ma is
űzött pusztakezes- és fegyveres (eszközös) pásztorhagyományok).
-A történeti források harci kiképzéssel foglalkozó leírásai.
-A történeti források harci közösségek jogaival, felépítésével, tevékenységével
foglalkozó leírásai.
-A hasonló életmódkultúrával, Magyarországon letelepedett néprészekkel
rendelkező nomád-, félnomád népek testkultúrájának ma is élő hagyományai
(kunok, jászok, besenyők, kálizok stb.).
-Régi szabályleírások.
-Fegyveres táncaink mozgásanyaga.
-Eszközös táncaink mozgásanyaga.
-A magyar táncok lépés és ritmusvizsgálata.
-Egyéb magyar táncok egyensúly- és végtaghelyzet vizsgálata.
-Régi vívókönyvek magyar vonatkozású elemzései.
-Régi magyar vívóiskolák képanyaga.
-A korai kutatások régi katonai szabályzatokba beépített elemei.
-A néphagyományok, a néprajz rejtett elemeinek kutatása (népi legendák, mesék,
szólások, elbeszélések, mondák, a paraszti eszközhasználat emlékei, népi
versengések).
-Ősi jellegű gyermekjátékaink kutatása.
-A gyakorlati régészet eredményei, következtetései.
-A korabeli-, rekonstruált fegyverek, harci segédeszközök, kiegészítők
alkalmazásának gyakorlati tapasztalatai.
-A magyar katonai közelharc küzdelemközpontú megfogalmazásainak a korabeli
fegyverekre és védőeszközökre kivetített elvei.
-A képzőművészet harci mozgásokat megelevenítő alkotásainak elemzése (freskók,
ötvösmunkák, szőttesek, karcolatok).
- 21 -
-A jellegzetes nemzeti pszichikum, életmód és hagyományos nevelés kutatásának
eredményei.
-A magyar néprajz egyéb kapcsolható kutatási területei /eszközkészítés,
állatgondozás stb./
-A ló felkészítésének, kezelésének és harci alkalmazásainak rekonstruált elvei.
-A küzdelemközpontú versenyek tapasztalatai.
Problémák a családban a Baranta miatt
Fontos kérdés. Tisztelt édesapák, édesanyák, pedagógusok, edzők, felkészítők! Ha
csak a család egyik tagja .műveli. magát, akkor előbb utóbb óriási szakadék támadhat
emberek között. Ahhoz, hogy ez ne jöhessen létre, a család minden tagjának együtt kell
elmélyülni ebben a kultúrában és műveltségben. A közösségekben van hely mindenhez; a
gyerekek játékához, párok táncához, bármihez. Vigyük és emeljük családtagjainkat is.
A Baranta tartalmainak gyűjtése
A Baranta gyűjtése nem állt le. Még ma is találkozhatunk, pásztoroknál, táncosoknál,
idős embereknél olyan tartalmakkal, amit érdemes rögzíteni, beilleszteni a már meglévő
rendszerbe.
- 22 -
Hagyományos életfilozófia és nevelés
A Baranta a hagyományos magyar
életfelfogást fogadja el harci filozófiájának. Az ún.
.szeres. gondolkodásmód a mellérendelt jellegű
társadalmi kapcsolatok fontosságára és
elsődlegességére épít. A hagyományos életelvek
szerint élő ember először önmaga megismerésére és
meghatározására törekszik, s ezt rendeli a fennálló
világ rendje mellé. (Ma egy jelképesen működő Világ
rendje alá rendelve építik fel az ember személyiségét,
így sosem válhat önmagává, ezáltal nem rendelkezik
egyedi személyiséggel. E nélkül felnőtt embernek és
harcosnak is alkalmatlan.) A barantázókat nem fegyveres specialistáknak, hanem komplex
képességekkel rendelkező harcosoknak nevelik. Ez azt jelenti, hogy a távolra és közelre ható
fegyverek, a pusztakezes elemek, a lovas harci alkalmazások mellett a magyar kultúra egyéb
évezredes eredményeivel is fel kívánja ruházni a hagyományok útjára lépő jelöltet. A
különböző jellegű és formájú tartalmak egymást emelik és erősítik, gyorsabb, ember-közelibb
és tartalmasabb tanulási folyamatot biztosít. A magyar fegyveres-, eszközös táncok, a
népzene, a népi orvoslás, a népi költészet munkái /dalok, mondák, regék/, az eszköz- és
fegyverkészítés rejtelmei, a gyakorlati régészet, a történettudomány eredményei mellett a
hagyományos magyar életvezetést is elsajátítják.
Az egyéni kezdeményezőkészséget tisztelő, a kreativitást fejlesztő és elősegítő
rendszere gyorsabb tanulási eredményekhez vezet. Ez igaz mind a mozgásos folyamatokra,
mind a személyiség fejlesztésének lehetőségeire.
A felkészítés folyamatáról
A felkészítés és a versenyek során olyan hagyományos
kiképzési elemeket használnak, amelyek a lehető legjobban
megközelítik a valós harci helyzeteket. A kiképzési
alapelemeket /iskolagyakorlatok, formagyakorlatok, védekező
gyakorlatok, szabad küzdelem/ úgy állítják össze, hogy abban
mindig szerepeljen az ellenfél, valamint olyan biztonsági
elemek, amelyek a minimálisra csökkentik a sérülés veszélyét.
A Baranta gyalogos (thug- a régi nemzetségfők gyalogos
feladatokat is ellátó testőrzőinek lófarkas zászlaja) és lovas
(ráró lovas harci alapalakulat) szakágak képességeiből áll.
Alapvető jellemzője a valódi harcot játékos jelleggel
modellező felkészítési és versenyzési rendszer. Versenyeztetési formája bizonyos keretek
között mozogva egy állandóan változó, fejlődő követelményrendszerre épül. A pusztakezes
alkalmazások során arra törekszik, hogy a barantázó rövid időn belül kerüljön az ellenfél
közvetlen közelébe, ahol erőteljes fájdalmakat okozó vagy fojtó, gerincfeszítő fogásokkal
megfékezze (harcképtelenné tegye) ellenfelét.
A fegyveres vívó mozgásokban halasztó jelleggel, a követő-, kiegészítő mozgások
széles skáláját alkalmazva (nem csupán a fegyverre összpontosítva) törekszik az ellenfél
- 23 -
leküzdésére. A Baranta fegyveres alkalmazásai nem 2 .vívó., hanem .harc.-szemléletűek.
Különös hangsúlyt helyeznek a helyzetek taktikai, logikai elemzésére.
A felkészítés során hagyományos ügyesség- és koordinációs képesség fejlesztő
elemeket alkalmaznak. A felkészítés folyamatára jó példa a kard oktatásának folyamata.
Az adott fegyverek oktatását (pl. kard) mozgáskoordinációt, eszközös ügyességet,
memóriát, egyensúlyi képességet és állóképességet fejlesztő gyakorlatok előznek meg. Az
iskolagyakorlatok során 1-25 elem a fegyver forgatási készségéről és lépéstechnika
megtanulásáról szól. Ezek nagy része ún. táncvívási elem. Azokat a gyakorlatokat
alkalmazzák, amelyekkel évszázadokon keresztül előkészítették a legénykéket, hogy
felkészüljenek a kardvívás elsajátítására. A sok biztonsági elem megakadályozza a korai
időszakokban a súlyos sérüléseket és előkészíti a következő mozgásos fázist. A 26-50 elemek
során a test és a fegyver kombinációs alkalmazását készítik elő. A 51-75 során a harcban
bármikor alkalmazható elemeket tanulják, a 76-100 iskolagyakorlatok során pedig a Baranta
speciális vívási taktikai elemeit (belső körös vívás) sajátítják el. Az iskolagyakorlatokkal
párhuzamosan folyik a Barantában oly fontos stabil védekezési struktúra kialakítása, amelyet
a védekező gyakorlatok fejlesztenek készség szintre. A támadási technikák valós harcban való
alkalmazása pedig a szabad vívó gyakorlatok /súlyra hozott imitációs fegyverrel/ során kerül
számonkérésre. Itt törekednek, hogy mindenki a lehető legtöbb ellenfél ellen gyakorolhasson,
valamint, hogy más vívási stílusok képviselői ellen is a lehető legtöbb tapasztalatot szerezzék
meg. Némely fegyver esetében /Pl. fokos, szablya/ csak az .előzmény fegyverek. elsajátítása
után tanítható meg /kard, bot/ eredményesen.
A Barantában az íj mindig a dinamikai fegyver szerepét tölti be. Ez azt jelenti, hogy
statikus körülmények között nem használják. Az oktatás kezdeti pillanatait kivéve a harcszerű
alkalmazáson van a hangsúly.
A párbajszerű, mozgásos gyakorlatok elősegítik a gyors töltést, az ösztönös célzási
képesség kialakulását és a helyes taktikai értékelés képességét. A Baranta esetében ez azt
jelenti, hogy többet ér egy 20 cmes
szórással mozgásból lövő
harcos, aki ezt a legtöbb
körülmény esetében tudja
produkálni, mint a 3cm-es
szórásképpel rendelkező társa, aki
csupán kimért pályákon,
belövések után képes statikus
helyzetből statikus célokra lőni.
A lovasíjászat során is
hasonló az elképzelés. Az, hogy
valaki egy vonalon mozogva
megtanul előre oldalra és hátra
lőni nyeregből, az csupán az első
fázis. Ezt követően különböző távolságban és magasságban elhelyezett célokra gyakorolnak.
Később a ló .másik oldalán. elhelyezett célokra is lőni kell. A következő fázisban
ezek a célok mozognak /dobott korong, mozgó pajzsos segítők/. Az ötödik fázisban a mozgó
célok lovas harcos elleni harci feladatokat imitálva haladnak. A hatodik fázis pedig arról szól,
hogy az adott célterületre kiérkezve, a lovat testsúllyal és hangokkal úgy kell a célokra
vezetni, hogy a célokat veszélyességük szerint osztályozva, taktikai elemek alkalmazásával
küzdjük le /pl.az ellenünk tevékenykedőket olyan szögekből közelítjük meg, hogy egymást
- 24 -
akadályozzák fegyverhasználatukban/. Az utolsó fázisban a lovasok egységbe kovácsolását és
közös tevékenységét feladatok gyakorlására kerül sor.
Valaki tökéletesen hajthat végre íjász lőfeladatokat lóról, de ha a ló irányításában és
taktikai elgondolásokban nem fejlődik, akkor egy nála rosszabb lőkészségű lovas a harc során
fölébe kerekedhet. Ezeket szintén párhuzamosan kell
fejleszteni. A Baranta ebben az esetben is jó példa arra,
hogy a harc sokkal összetettebb, mint a sport. Külön
hangsúlyt kapnak a csoportos alkalmazások.
A versenyek és az edzések során az íj, az ostor,
szablya, a kard, a fokos, a kopja, a lándzsa, a
csatakereszt, a különböző hosszúságú botok, a kés, a
pányva, a pajzs és a bárd használatáról adnak számot a
stílus képviselői. Különösen kiemelt szerep jut a lónak,
amelynek ismerete még a gyalogos szakág képviselői számára is kötelező.
Erről talán az mond a legtöbbet, hogy a barantázók nem .idomítják. a lovat, hanem
megtanulnak vele együtt élni és dolgozni. A ló megismerése közelebb visz a természet valódi
természetének megértéséhez. A Barantában nincsenek valóságos súly- és korcsoportok, mint
ahogy erre a valódi harc sem ad lehetőséget.
A versenyek során a 17 év alatti fiúk (Kesék-szakálltalanok), a 17 év feletti férfiak
(Öskük-javakorabeliek), és a 13 évnél idősebb lányok és hölgyek (Menyétek) küzdenek meg
bontott csoportokban. Az ősi időkben a lányoknál a kb.13 éves korban bekövetkező biológiai
érés, a fiúknál 17 éves korban lezajló avatási ünnep (iniciáció) jelképezik a korcsoportok
határait. A Barantában fontos szerepet játszanak az edzések, versenyek és vizsgák mellett a
bemutatók. Az egyesületek, szakosztályok évente 50-300 hagyományőrző bemutatót is
tartanak belföldön és külföldön. Ezek egy része hagyományőrző bemutató, egy része
harcművészeti program. Jelenleg kb. 100-120 fő versenyképes és ebből 22-24 fő kiemelkedő
színvonalon képes a Barantát képviselni akár más harcművészeti irányzatok kiemelkedő
képviselőivel szemben is. Külön öröm, hogy az utóbbi években már sikerült olyan tehetséges
fiatalokat felkészíteni, akik a gyalogos és a lovas szakágakban is kiemelkedő szerepet
foglalnak el. Egy lovas harcosnak meg kell tapasztalnia, hogy egy gyalogos milyen
képességeket fejleszthet ki, hogy eredményesen és körültekintően tudjon ellene harcolni és ez
fordítottan is igaz.
Új oktatási központok alakultak ki Székesfehérváron, Felcsúton, Cegléden, Miskolcon,
Karcagon, Hódmezővásárhelyen, Dunaszerdahelyen, a Csíki-medencében, amelyek a
terjeszkedés alappilléreiként működnek.
Az 1929-41, 1967-78, 1992-2006 közötti újraalkotási folyamat egyik legnagyobb
próbatétele az edzőképzés megvalósítása. 2002-ben a Baranta bekerült a Nemzeti
Alaptantervbe (katolikus középiskolák), 2004-től a Zrínyi Miklós Nemzetvédelmi Egyetemen
választható tantárgy volt. A Baranta részét képezi a magyar kultúrára épülő új, ún.
.Életiskola. pedagógiai programnak, amely 2008-ban Aba községben indítja első
középiskoláját. A képzés két központi egyesülete a Szentendrén működő Lovasíjász
Hagyományőrző Sport Egyesület és a Zrínyi Baranta HHSE Budapesten /. Dinamikusan
fejlődő új központok alakultak a határokon belül és kívül./ Egyre gyakoribbak a 30-120 fő
körüli létszámmal rendelkező csapatok. Jelenleg versenyeinkre Szlovákiából (Felvidék),
Ukrajnából (Kárpátalja), Romániából (Erdély és Moldva) és Mongóliából érkeznek
résztvevők.
- 25 -
A felkészítés sajátosságai
-a személyiség a közösség együttes hatásán keresztül formálja önmagát
-a megtanítani tanulni elv
-a kreatív gondolkodás és megoldásszemlélet kikényszerítése
-a rálátás- és átlátás elve, a komplex módon gondolkodó harcos kialakítása
-a folyamatos fejlesztés, edzéshatás jelentősége
-a természet és az ember összhangjának keresése
-tévedhetetlenség kizárása /emberek esetében/
-folyamatos törekvés a harcszerűség felé
-a megmérettetés értékének magas szintre emelése és elismertsége
-nincs mesterszemlélet / a nép a mester/
-a felkészítés az egész életpályát felöleli /a csecsemőkori öljátéktól az öregkori
egészségmegőrzésig/
-a generációk /nemzedékek/ együttélésére alapoz /ha nem a családban, akkor edzésen/
-mozgássérültek számára is programot biztosít
-a felkészítés rendszerében a nemi sajátosságok kialakításra kerülnek
-nagyobb térigénnyel lép fel- a felhasznált tér a teljes környezetet magába foglalja
- 26 -
|