A hagyományos versenyszámoktól egy kicsit eltérő, kísérletező, egyéb képességeket is a felszínre hozó, talán játékosabb verseny megrendezése.
A barantás, és más hagyományőrzőközösségek egymáshoz közelítése a közös küzdelmek, a közös étkezés, a közös szórakozás vagyis a közös élmények által.
A " csak" kíváncsiakat, más sportágat űzőket is szeretettel várjuk
A verseny formája:
Egyéni pontverseny.
Csapatverseny 4 fő egy csapat bármely kategóriából
A meghirdetett kategóriák:
- Öskü- 17 év feletti férfiak
- Kese /- 14-17 év közötti fiúk
- Menyét-13 év feletti hölgyek
-Apródok - 14 év alatti fiúk, 13 év alatti lányok
A meghirdetett versenyszámok :
- futárpálya pajzzsal, fegyverrel
- csatakereszt párbaj
-kelevézhajítás
- késpárbaj
-ostor párbaj
- hagyományos magyar övbirkózás
- egyénibemutató
A verseny díjazása:
A verseny 1-3 helyezettjeinek érem, oklevél, 4-6 helyezettjeinek oklevél, az egyes versenyszámok győzteseinek oklevél, felajánlott különdíjak.
A verseny lefolyásának rendje:
- a küzdelmi versenyszámokban 4 fős selejtezőcsoportok kerülnek kisorsolásra, minden egyes csoportgyőztes a továbbiakban egyenes kieséses rendszerben jut tovább a döntőig.
- a pontszerző versenyszámokban a teljesítményre adott pontszám kerül meghatározásra
A nevezések:
1. Az elektronikus- és postai úton érkező nevezések,helyszíni nevezés
A verseny nevezési díja 1000 forint , amiből megpróbálunk valami ehető vacsorát is főzni.
Étkezés: /tányér-evőeszközök, pohár/ mindenki hozzon magával.
Kerüljük az eldobható étkezési felszerelések használatát!
Az öltözet:
Baranta hagyományos öltözet, Baranta sportöltözet, népviselet., vagy kinek mije van.
A versenynap programja:
09.00 Nevezések lezárása
A csapatok felvonulása
A versengések népi szertartása /napköszöntés- közös ének, fogadalomtétel
A verseny megnyitója
Közös táncos bemelegítés
Önálló bemelegítés
10.00Versenyszámok
Mikor megéhezünk közben eszünk egy kis hazait
Kb. 16.00 Ünnepélyes eredményhirdetés, díjak kiosztása.
Utána közös bográcsolás!. Hozzál evőeszközt!
Lehetőség van ott aludni a tatamin, csak hozzál hálózsákot
A versenyben előfordulhatnak változások, ha az élet úgy hozza!
Természetesen kísérőket, edzőket, csapatvezetőket, érdeklődőket, családtagokat mindenki hozhat magával.
A versenyszámok szabályai röviden:
A versenyszámok a lehetőségek szerint követik egymást forgószínpad szerűen:
A létszámtól függően 4 fős csoportok lesznek kialakítva, ahol körmérkőzés dönti el az elsőbbséget. A győztesek ezután egyenes ági kieséssel határozzák meg a végső sorrendet.
Minden versenyszámban a résztvevők minimum 100 ponttal indulnak
Aki valamely versenyszámban nem vesz részt, az arra nem kap pontot.
1. A futár,harci képességi pálya versenyszám kb. 300 m
Pajzzsal, karddal a kézben különböző akadályokon keresztül kell leküzdeni a távot anélkül, hogy a felszerelést elhagynánk
2. Csatakereszt:
- a versenyzők célja, hogy a célt /fa tábla/ úgy találja el, hogy az eszköz benne maradjon
- aki hamarabb talál az nyer 4-4 +1 kereszt áll rendelkezésre
Első dobás 15 m-ről, a rajt vonalról, ahonnan egyszerre indul a két versenyző
Második dobás 10 m-ről
A harmadik dobás előre gurulás után 5m-ről
A negyedik hátragurulás után 5-10 m közül
Ha ekkor sincs találat, akkor a rajtvonalnál levő tartalék keresztet az előbb érkező felveheti, és az 5- 15 m között bárhol eldobhatja.
Ha nincs érvényes találat, akkor az mindkét versenyzőnek vereségként könyveltetik el.
Az adott távolságot jelző vonalon átlépő versenyző találata érvénytelen
3. Kelevéz hajítás
A kelevézt egy méteres sugarú körbe kell bele állítani.
Első lehetőség 20 m-ről
Második 15m-ről
A harmadik 10 ről
A negyedik 5-ről
Mindenhol 2-2 kelevéz lesz leszúrva
Egyik kezünkben pajzsot tartunk, amit a bennünket támadó csapattársaink elleni védekezésre használhatunk. Minden támadónál 3-3 teniszlabda lesz, amit bármikor eldobhatnak.
A kelevézta pályán bárhonnan el lehet dobni
Akit eltalálnak, az az addig elért eredményt tudhatja a magáénak.
Minden a körben megállt találat 100 pont
4. A hagyományos magyar övbirkózás (kajar) versenyszám
Az ellenfelek mezítelen felsőtesttel (hidegben felsőruhában), nadrágban, övvel felszerelve küzdenek egymás ellen
A versenyző célja az, hogy az ellenfelet olyan helyzetbe kényszerítse, hogy annak a tenyerén és a talpán kívül más testrésze is a földet érje /könyök, térd, hát, fej .stb/
A küzdelem győzelmi pozícióig tart
Az is veszít aki 3x elhagyja a küzdőteret
Ha az akció során minkét versenyző vesztes pozícióba kerül /akár időkéséssel is/ , az eldöntetlennek számít és állásból, tisztelgés után folytatják a küzdelmet.
Tilos ütni,rúgni, harapni, karmolni!
A körmöket le kell vágni.
Vérző, sérült versenyző esetében a bíró(k) véleménye dönt a folytatásról.
A láb söprése, akasztása megengedett. A térd ízület nem támadható!
A derékon kötött öv lelógó részei felhasználhatóak a küzdelem során.
Nyakkulcsot csak 6 másodpercig alkalmazhat a versenyző. Ha ez idő alatt nem indít akciót, akkor ebből a fogásból ki kell engednie ellenfelét! A nyakkulccsal együtt földre eső versenyzőknek a kulcsot el kell engednie a földre esés pillanata előtt.
Gégefő fojtás tiltott!
Az izületek természetes hajlási irányukban feszíthetőek – más feszítés tiltott!
Fejelni tilos!
A fej tolásra, feszítésre használható.
A valódi harchoz hasonlóan nincsenek súlycsoportok. Aki kisebb , fürgébb, használja ki ezen képességét, vagy más , a nehezebb ellenfeleknek kevésbé kedvező versenyszámokban vágjon vissza!
Időkorlátozás nincs – a bíró kívülről biztatással sürgetheti az ellenfeleket.
Pihenőt csak különleges esetben lehet elrendelni.
A versenyzők a küzdelem előtt és a végén hagyományosan köszöntik egymást
A versenyzők kötelesek jelenteni a sérüléseket.
5. Késelés:
- 3 lépcsős versenyszám
- fejeken védő sisak lesz! A kézben kukorica csutka.
- A mérkőzés akkor ér véget mikor az egyik küzdő fél eléri a 5 pontot
- Test fej nyak, – szúrás 3 pont, - vágás 2 pont;
- Kéz, láb– 1 pont
- A bevitt találat akkor számit érvényes pontnak, ha a kukorica csusza eltörik ill. látható a találat.
Együttes találatnál ki mit ért az számít.
Második kéz találatnál át kell venni a másik kézbe.
Ha mind a két kéz kiesett, akkor vége.
- A második megmérettetés a csoport győztesek – legtöbb nyert mérkőzés – közt zajlik, az egyik kézzel egy botot fognak, a másikban a csutka A pontozás azonos, az első megmérettetés pontrendszerével.
- A harmadik megmérettetés a döntő – hajdú-birkózás
- A bírók egy csuszát letesznek a földbe, a versenyzők azonos távolságról rárohannak a csuszára, és megküzdenekérte. Böllön (mindent szabad kivéve ütni, rúgni, harapni, fejelni) akinél lesz a csusza az majd „aprít”, ha el nem veszik tőle.
6. Ostor párbaj
Egy leszúrt dárdára feltett kalapot kell ostorral leszedni.
Akiknek a legkevesebb kísérletre sikerül, azokjutnak tovább. Majd egy alma, utána egy dió a cél.
6.Bemutató versenyszám
Egyéni, vagy csoportos. A versenyzők a bírók előtt bemutatják egyéni eszközös, vagy a nélküli bemutatójukat, táncukat amelynek 40 másodpercnél hosszabbnak kell lenni. Max 2 perc.
A vívás bemutató során a magyar történelmi és népi harci kultúra fegyver- és eszközrendszerét kell használni.
A zene pluszt jelent
A bemutató során a bírók az alábbi szempontok alapján díjazzák a teljesítményeket
harcszerűség
dinamika, ritmus
pontosság
ötlet
A bírók között más fegyveres harcművészetek oktatói is szerepelhetnek.
Általános szabály: - legfontosabb a versenytársad és magad épsége!
- ne valami (valaki) ellen küzdj, hanem valamiért (valakiért)!
A társunk testi– lelki felemeléséért!