Barantás akadályverseny
2009.04.22. 16:34
Amíg azok vágják, mi ültetjük addig a fenyőt...
"Ismerős Arcok"
Április 18.-án a Területi rovásírásverseny, és a Rajzpályázat eredményhirdetése mellett megrendeztük a kerületi iskolásoknak a régi honvédelmi napokra hajadzó akadályversenyt.
A verseny közben jöttem rá, hogy ez a fajta vetélkedés még annál is fontosabb, mint először gondoltam!
EZÉRT KÉREM A PEDAGÓGUSOKAT, GYEREKEKKEL FOGLALKOZÓKAT, HOGY TEREMTSENEK LEHETŐSÉGEKET A GYEREKEKNEK A KÖZÖS JÁTÉKRA!
Mert:
ÖK JÖVŐNK! EZT A GENERÁCIÓT NEM SZABAD HAGYNUNK ELVESZNI!
ŐK MÉG FOGÉKONYAK, LELKESEK, TISZTÁK.
NEKIK KELL MAJD HELYRE HOZNI AZT, AMIT MI ELMULASZTOTTUNK.
Ráadásul:
A játék legdemokratikusabb társadalmi tevékenység!
- Önkéntes.
- A résztvevők döntik el, hogy mit játszanak.
- Ők hozzák közös megegyezéssel a szabályokat.
- A szabályok be nem tartását szigorúan büntetik.
- Addig folytatják, amíg a többség úgy akarja.
Nincs semmi, ami jobban megmutatná a gyermek jellembéli tulajdonságait, mint a játék közbeni viselkedése, cselekedetei.
Ezenkívül:
- nincs honvédelmi képzésük a gyerekeknek
- nincs, vagy kevés a nemzeti jelképeink, múltunk ismerete
- a hagyományokkal /ének, tánc, játék/ legtöbbször csak iskolai tantárgy keretében ismerkednek meg
- kevés az olyan verseny, ahol nem az egyén, hanem a csoport győzelme a fontos, ahol szurkolhatnak egymásnak, ahol önfeledten, felszabadultan játszhatnak.
- rá kell ébreszteni őket az öntevékeny rendszeres mozgás örömére /el kell szakítani őket a képernyők elől/
- a játék fogalma leszűkült /leginkább a focira, ami amúgy jó játék, csak nem ad teljességet/
- példát kell adni a többi gyereknek, felnőttnek / hiszen ők is szeretnének játszani, csak többnyire szégyellik/
Kilenc /egyenként nyolc fős / csapat indult a versenyen tanárok, vagy szülők kíséretével.
Ilyen feladatok voltak kőrforgás szerűen:
- kislabda dobás egy kőrbe
- ostor használat /botról kalapleemelés/
- egy magyar népi játék eljátszása
- történelmi tesztlap kitöltése
- dárdavetés
- közmondások, magyar őshonos állatok felsorolása, egyik nevének leírása rovással
- íjjal lövés
- magyar népdal eléneklése közösen
- csatakereszt hajítás
- menetelés kettes oszlopban, huszárnótát énekelve /ezért először néhányan hülyének néztek, de öröm volt látni, hogy a gyerekek milyen komolyan vették, és milyen lelkesen masíroztak/
Utána közös sor, és váltóverseny bot, kukoricacsutka, kislabda dobásával, terelésével
A csapatok vitték magukkal a beíró lapjukat, amelyre minden állomáson beírták az eredményeket. /Érdekes módon a kicsik nem teljesítettek rosszabbul, egyik feladatnál se, mint a nagyobbak/
Ezeket, és más a játékokat a végtelenségig lehet bővíteni, alakítani, a helyhez igazítani, lehetőleg minél több természetes eszközt felhasználva.
Jó munkát, jó játékot, sok örömet!
Koska György
|